خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

15 گرایش فناوری تاثیرگذار دهه بعد

Adminstartor | چهارشنبه, ۲ تیر ۱۴۰۰، ۰۴:۲۰ ق.ظ

15تکنولوژی درگرگون کننده دهه بعد

۲. اینترنت اشیا تکنولوژی آینده را یکپارچه می‌کند The Internet of Things (IoT)

اینترنت اشیا ((IoT) به سیستمی از اشیا متصل به اینترنت گفته می‌شود که قادر به جمع آوری و انتقال داده‌ها از طریق یک شبکه بی سیم و بدون دخالت انسان هستند. امکانات شخصی، تجاری و … در اینترنت اشیا تقریبآ بی نهایت است. اینترنت اشیا به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد که به هم متصل شده و با همکاری هم زندگی را آسان‌تر کنند.

دستگاه‌های هوشمند هرروز بیشتر می‌شوند. کافی است نگاهی به اطرافتان بیاندازید. خانه‌ی شما و تمام وسایل آن در آینده‌ای نه چندان دور هوشمند می‌شوند. البته خانه‌ هوشمند تنها نمونه‌ای کوچک از تکنولوژی جدید است. مزارع هوشمند، لباس‌ها و هرآنچه که فکرش را نمی‌کنید در آینده نزدیک به اینترنت متصل است. هوشمند سازی یک نتیجه مهم دارد. اینترنت اشیا به طرز چشم‌گیری رشد می‌کند. دستگاه‌ها به‌طور پیوسته در حال جمع‌آوری و انتقال داده هستند. این موضوع علاوه بر پیشرفت اینترنت اشیا، باعث پیشرفت تکنولوژی در سایر زمینه‌ها مثل رشد هوش مصنوعی و بیگ دیتا نیز می‌شود.

۳. از لباس های هوشمند تا ساخت انسان فرامرزی Wearables and augmented humans

آنچه در ابتدا به عنوان ردیاب و استفاده از تکنولوژی برای تناسب اندام آغاز شد، اکنون تمام صنعت مد و پوشاک را احاطه کرده است. آینده پژوهی صنعت مد فرضیه‌ای را در این باره مطرح کرده است که در حال حاضر فاصله‌ی چندانی با واقعیت ندارد: در آینده نزدیک لباس‌ها به بهبود عملکرد انسان و  زندگی سالم‌تر ، ایمن‌تر و کارآمدتر کمک می‌کنند.

اما این همه‌ی دست آورد تکنولوژی جدید نیست. پیشرفت تکنولوژی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بشر با ادغام ژن‌ها و ترکیب انسان‌ها بتواند موجودات جدیدی خلق کند. موجوداتی که ممکن است در آینده به اسم انسان‌های عظیم و یا انسان فرامرزی بشناسیم.

۴. بیگ دیتا و آنالیز پیشرفته اطلاعات Big Data and augmented analytics

تکنولوژی بیگ دیتا توضیح یک وضعیت است، حالتی که یک حجم باورنکردنی و متنوع از داده (با ساختار و بدون ساختار) با سرعت زیاد در حال رشد است.  اما این داده‌ها چگونه به پیشرفت تکنولوژی، هوش تجاری و تکنولوژی آینده کمک می‌کنند؟

به کمک آنالیز داده‌ها (تجزیه و تحلیل داده‌های بسیار پیشرفته، که اغلب با استفاده از تکنیک‌های هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ تقویت می‌شود) ما می‌توانیم داده‌های بدون ساختار و پیچیده و بسیاری از مسائل غیر ممکن را درک کرده و حل کنیم. علاوه بر این از آنالیز داده های کلان  می توان برای  تصمیم گیری بهتر و حرکت های استراتژیک تجاری استفاده کرد.

5. فضاهای هوشمند و مکانهای هوشمند. Intelligent spaces and smart places.

این اینترنت که ارتباط نزدیکی با اینترنت اشیا دارد ، مشاهده فضاهای فیزیکی - مانند خانه ها ، دفاتر و حتی کل شهرها - به طور فزاینده ای متصل و هوشمند می شود.

6. بلاکچین و تحول در تجارت آینده Blockchains and distributed ledgers 

تعریف بلاکچین به زبان ساده را می توان در یک جمله خلاصه کرد:  بلاکچین ثبت دیجیتالی معاملات تجاری است. این تکنولوژی جدید در حال حاضر برای ثبت معاملات انجام شده با ارزهای اینترنتی مانند بیت کوین استفاده می شود، البته کاربرد های تجاری بلاکچین بسیار زیاد است. در واقع  آینده تجارت جهان تا حدود زیادی به این تکنولوژی وابسته است.

علاوه براین تکنولوژی جدید بلاکچین یک روش فوق‌العاده برای ذخیره ایمن، احراز هویت و محافظت از داده‌ها است. فناوری که می‌تواند بسیاری از جنبه‌های تجارت را متحول کند. علاوه بر این آینده اقتصاد به لطف بلاکچین بسیار قابل اعتماد است. این تکنولوژی معاملات تجاری را تا حد زیادی مورد اطمینان خواهد کرد.

7. رایانش ابری و ذخیره آنلاین اطلاعات Cloud and edge computing

برای ذخیره اطلاعات با هر حجمی دیگر نیازی به فلش مموری یا سایر منابع ذخیر داده ندارید. همه‌ی اطلاعات شما می‌تواند به کمک اینترنت ذخیره شود. اطلاعاتی که می‌توانید در هرجای دنیا و هر سیستم دیگری به کمک اینترنت آن‌ها را بازیابی کنید. اما این موضوع چه مزیتی دارد؟

به کمک رایانش ابری و قابلیت ذخیره داده‌ها به صورت آنلاین، داده‌ها می‌توانند به راحتی انتقال پیدا کنند و تجزیه و تحلیل آن‌ها به طرز چشم‌گیری آسان می‌شود. رایانش ابری (تجزیه داده ها به صورت هوشمند) می‌تواند بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژی را به سطح جدیدتری برساند. از دید کسب و کارهای آنلاین رایانش ابری به معنای بهبود همکاری و بهره وری و همچنین کاهش قابل توجه هزینه است.

8. واقعیت مجازی دنیای واقعی را احاطه خواهد کرد Digitally extended realities

واقعیت مجازی (VR)  در حقیقت شبیه سازی رایانه ای است که در آن فرد می تواند در یک محیط سه بعدی مصنوعی با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند عینک مخصوص با صفحه یا دستکش مجهز به سنسور، محیطی ورای جهان واقعی که در آن حضور دارد را تجربه کند.

واقعیت افزوده (AR) استفاده  از اطلاعات به صورت متن، تصویر، صوت و سایر پیشرفت های مجازی است که با اشیای دنیای واقعی ترکیب شده اند. در حقیقت شما بدون عینک یا سنسور ممکن است یک میز، یک نوشته و یا حتی یک نمای طبیعی را ببینید و در کنار خود حس کنید، در حالی که واقعیت ندارد و تنها به کمک تکنولوژی ظاهر شده است. چیزی شبیه به داستان های تخیلی دوران کودکی!

ترکیب سه تکنولوژی واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی یعنی شما پس از این در خیالات خود زندگی می‌کنید. هیچ چیز به کمک این سه تکنولوژی جدید در جهان شما غیر ممکن نیست. جهانی دیجیتالی که بشر در آینده نزدیک به طور کامل در آن غوطه ور می‌شود.

9. دوقلوهای دیجیتالی، همزاد هوشمند در دنیای آینده Digital twins

یک دوقلوی دیجیتال یک نسخه دیجیتالی از یک جسم، محصول، فرآیند یا اکوسیستم واقعی است. این تکنولوژی جدید به ما امکان می‌دهد تغییرات و تنظیماتی را  که ممکن است  روی جسم واقعی بسیار گران یا پرمخاطره باشد، به راحتی آزمایش کنیم. علاوه بر این باعث تحول و دست یابی به نتایج بسیار جالبی در رابطه با انسان و سایر پدیده‌ها خواهدشد. نتایجی که تا پیش از این به دلیل پرمخاطره بودن آزمایش‌ها امکان تست کردن آن‌ها وجود نداشته است.

10. پردازش زبان طبیعی Natural language processing

این فناوری ، که به ماشین ها امکان می دهد زبان انسان را درک کنند ، نحوه تعامل انسان با ماشین را به طور چشمگیری تغییر داده است ، به ویژه باعث ایجاد ...

11. رابط های صوتی و بات چت ها Voice interfaces and chatbots

الکسا ، سیری ، چت ربات ها - بسیاری از ما اکنون برای برقراری ارتباط با ماشین آلات تنها عادت به صحبت و تایپ کردن درخواست خود داریم. در آینده ، مشاغل بسیار زیادی تعامل با مشتریان خود را از طریق رابط های صوتی و ربات های گپ انتخاب می کنند.

12. دیدرایانه ای و تشخیص چهره Computer vision and facial recognition

ماشین ها می توانند صحبت کنند ، پس چرا آنها نباید "ببینند"؟ این فناوری به ماشین ها این امکان را می دهد تا جهان پیرامون خود را بصری تفسیر کنند ، مثال اصلی برای تشخیص چهره است. اگرچه بدون شک شاهد کنترل بیشتر نظارتی در استفاده از تشخیص چهره خواهیم بود ، این فناوری راه به جایی نمی برد.

13. ربات و ربات همکار Robots and cobots

ربات های امروزی باهوش تر از همیشه هستند و یاد می گیرند بدون دخالت انسان به محیط خود پاسخ داده و وظایف را انجام دهند. احتمالا درآینده  برخی صنایع  شامل انسانهایی خواهد شد که با همکاران ربات یکپارچه کار می کنند - از این رو اصطلاح "cobot" یعنی "ربات همکار یا ربات  مشارکتی" است.

14. وسایل نقلیه کاملا مستقل Autonomous vehicles

دهه 2020 دهه ای خواهد بود که وسایل نقلیه مستقل از انواع مختلف مثل اتومبیل ، تاکسی ، کامیون و حتی کشتی - از نظر تجاری به طور واقعی مستقل و ودمختار  نو پادار خواهند بود.

14. اینترنت ۵G و ۶G 

نسل پنج و ششم اینترنت یعنی یک اتصال جهانی سریع‌تر، دقیق‌تر و پایدارتر، که آماده است تا دنیا را متحول کند. اما این تکنولوژی جدید تنها به معنای راحتی بیشتر برای تماشای فیلم یا استفاده روزمره از شبکه‌های مجازی نیست. اینترنت پرسرعت در آینده باعث پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از زمینه‌ها می‌شود.

به عنوان مثال اتصال دستگاه‌های بیشتر و حجم بیشتر داده باعث پیشرفت اینترنت اشیا، بیگ دیتا و ماشین لرنینگ خواهدشد. علاوه بر این امنیت و حریم خصوصی افراد با گسترش نسل پنجم  و ششم اینترنت به شدت بیشتر خواهد شد.

15. ژنومیک و جهش ژنتیکی موجودات زنده Genomics and gene editing

پیشرفت در محاسبات و تجزیه و تحلیل‌ها جهش‌های باورنکردنی در درک ما از ژنوم انسان ایجاد کرده است. تکنولوژی جدید در حال تغییر در ساختار ژنتیکی موجودات زنده است.

به عنوان مثال، اصلاح جهش‌های DNA که می ‌تواند منجر به بهبود سرطان یا سایر بیماری‌های خطرناک شود. علاوه بر این تشخیص به موقع یک بیماری می تواند به طور قابل توجهی شانس درمان را افزایش دهد و ژنومیک می تواند یک بیماری را مدت ها قبل از بروز علائم تشخیص دهد.

 

  • Adminstartor

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی