خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

چه انتظاراتی از نمایشگاه CES 2021 داشته باشیم؟


پس از مدت‌ها انتظار، CES 2021 سرانجام از راه رسید. در ادامه جدول زمان‌بندی کنفرانس‌های مطبوعاتی را مرور می‌کنیم 

CES همه‌ساله در لاس وگاس آمریکا برگزار می‌شود و از افراد زیادی شامل روزنامه‌نگاران و مردم عادی میزبانی می‌کند. CES همایشی بسیار بزرگ است و شرکت‌های متعددی از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند تا جدیدترین دستاوردهای خود را به ‌نمایش بگذارند. شماری از شرکت‌ها در خلال CES کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کنند و شماری دیگر  محصولات جدید خود را در روزهای منتهی به این نمایشگاه معرفی می‌کنند که این اتفاق را امسال نیز شاهد بودیم. 

دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد بسیاری از نمایشگاه‌های تجاری در سال ۲۰۲۰ به‌طور کامل تعطیل شوند و شماری از آن‌ها به‌ حالت تعلیق دربیایند. CES 2021 نیز از کرونا متأثر شد و امسال امکان مراجعه به محل برگزاری آن وجود نداشت. CES به‌صورت آنلاین برگزار شد ؛ اما شک نداریم که اتحادیه‌ی فناوری مصرفی (CTA) به‌خوبی خود را برای CES 2021 آماده کرد تا این نمایشگاه بدون مشکل برگزار شود. شرکت‌های مختلفی حضور خود را در CES 2021 اعلام کردند. از ال‌جی، های‌سنس، سامسونگ و سونی گرفته تا شرکت‌های سخت‌افزاری نظیر ای‌‎ام‌دی و انویدیا و اینتل.

 بیانیه‌ی مطبوعاتی منتشرشده روی وب‌سایت رسمی CES در ابتدا اعلام کرد تاریخ برگزاری این مراسم برای ۶ تا ۹ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۱۷ تا ۲۰ دی ۱۳۹۹) تعیین شده است؛ اما مدتی بعد تاریخ برگزاری مراسم به ۱۱ تا ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۲۲ تا ۲۵ دی ۱۳۹۹) انداخته شد. در جدولی که آماده کردیم، می‌توانید فهرست کنفرانس‌های مطبوعاتی CES 2021 را مشاهده کنید:

تاریخ برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی CES 2021
تاریخ ساعت (به‌ وقت تهران) نام شرکت
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۳۰ های سنس
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰ ال‌جی الکترونیکس و بوش
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰ سامسونگ الکترونیکس
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۱۸:۳۰ پاناسونیک و فیلیپس
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰ کانن و TCL و مرسدس بنز
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰ کولر
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰ موبایل‌آی (زیرمجموعه‌ی اینتل)
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰ اومرون هلث‌کر
۲۲ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۰۰ کاترپیلار و CTA
۲۳ دی ۱۳۹۹ ۰۰:۳۰ اشنایدر الکتریک و تایوان تک آرنا
۲۳ دی ۱۳۹۹ ۱:۳۰ سونی اسکوئر
۲۳ دی ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰ AMD
۲۳ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰ انویدیا
۲۳ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۴۵ اینتل
۲۳ دی ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰ ایسوس ROG
۲۳ دی ۱۳۹۹ ۲۲:۱۵ سونی
۲۴ دی ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰ مایکروسافت
۲۴ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰ ایسوس
۲۴ دی ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰ MSI

 نوآورانه‌ترین محصولات CES 2021

در CES دیجیتال نیز محصولات نوآورانه‌ی متعددی به ‌نمایش درآمدند. هر سال در CES یک ‌سری محصول عجیب و خلاقانه به‌ نمایش درمی‌آیند و هر بار باعث می‌شوند بیشتر با خود فکر کنیم که فناوری دستیابی به چه چیزهایی را ممکن می‌کند. 

درادامه‌ سعی کرده‌ایم نگاهی به مهمترین محصولات جالبی که امسال در CES 2021 به‌ نمایش درآمدند، بیاندازیم:

دکمه‌ی هوشمند برای انجام کارهای روزمره

دست یک زن درحال اشاره به دکمه هوشمند Flic 2

براساس مقاله‌های Android Authority و CNet، کلید آمازون دش (Amazon Dash) بسیار کاربردی است،‌ زیرا فشار دادن آن باعث می‌شود محصولی خاص به‌صورت خودکار از فروشگاه آنلاین آمازون سفارش داده شود. اما چه می‌شد اگر کلیدی این‌چنینی برای انجام کارهای روزمره داشتید؟ دکمه‌ی هوشمند Flic 2 دقیقا با همین هدف ساخته شده است.

می‌توانید یک یا دو بار روی دکمه‌ی هوشمند Flic 2 ضربه بزنید یا انگشت خود را روی آن نگه دارید تا امکان انجام انواع کارها فراهم شود. کاربردهای مختلف این دکمه‌ی هوشمند شامل مواردی مثل پخش کردن پلی‌لیست به‌خصوص در اسپاتیفای، روشن کردن لامپ یا فعال ‌کردن یک ‌سری وسایل خاص مربوط به خانه‌ی هوشمند در اول صبح می‌شود. براساس اطلاعات رسمی،‌ دکمه‌ی هوشمند Flic 2 از اپل هوم‌ کیت (HomeKit)،اIFTTT،اPhilips Hue،اSlack و سرویس‌های دیگر پشتیبانی می‌کند.

دکمه‌ی هوشمند Flic 2 با قیمت ۳۰ دلار عرضه می‌شود.

صندلی گیمینگ حرفه‌ای

رندر مدل مفهومی صندلی گیمینگ ریزر پروژه بروکلین / Project Brooklyn

ریزر سال‌ها است کدر صنعت گیمینگ فعالیت می‌کند و محصولات باکیفیت متنوعی برای گیمرها می‌سازد. این شرکت به‌طور کلی علاقه‌ی زیادی به رونمایی از مدل‌های مفهومی دارد و مدل مفهومی دستگاه شبیه‌ساز مسابقات خودرو و البته لپ تاپ پروژه‌ی لیندا (Project Linda) را به‌ نمایش گذاشته است. جدیدترین محصول مفهومی ریزر، صندلی گیمینگی است که با نام پروژه‌ی بروکلین (Project Brooklyn) شناخته می‌شود. 

صندلی گیمینگ مفهومی ریزر مجهز به صفحه‌نمایش خمیده‌ی ۶۰ اینچ OLED است و از سیستم نورپردازی RGB پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که اشاره کردیم با محصولی مفهومی طرف هستیم؛ به‌ همین دلیل انتظار نداشته باشید که پروژه‌ی بروکلین به‌زودی‌ به بازار عرضه شود.

گوشی رول شدنی ال جی

ال جی رولبل، گوشی رول شدنی LG، در CES 2021 به ‌نمایش درآمد

ال جی در CES امسال صفحه‌نمایش خم‌شدنی ۴۸ اینچ OLED جالبی به‌ نمایش گذاشت که مورد استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. این تلویزیون در حالت عادی صفحه‌نمایش تخت دارد تا در آن مشغول تماشای فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی شوید و اگر نیاز داشته باشید، صفحه‌نمایش حالت خمیده پیدا می‌کند تا تجربه‌ی بازی‌های ویدئویی را لذت‌بخش‌تر کند. صفحه‌نمایش خم‌شدنی ال جی فعلا مدل مفهومی است. این محصول ازطریق لرزش، صدا تولید می‌کند و این یعنی اسپیکر مجزا ندارد. 

شرکت کره‌ای در CES 2021 نخستین تیزر گوشی رول شدنی ال جی رولبل (LG Rollable) را نیز منتشر کرد. در تیزر به‌صورت کوتاه دیدیم که گوشی رول شدنی ال جی چگونه به‌سرعت از تبلتی کوچک به گوشی تبدیل می‌شود. ال جی می‌گوید گوشی رول شدنی‌ در سال جاری میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

صفحه‌نمایش OLED شفاف در بخش پایینی تخت خواب

ال جی تلویزیون مفهومی شفاف 55 اینچ OLED را در CES 2021 به نمایش گذاشت

ال جی در CES امسال حضور پررنگی داشت. یکی دیگر از محصولات مفهومی به‌‌ نمایش ‌درآمده‌ توسط ال جی، صفحه‌نمایش OLED است که در بخش پایینی تخت خواب قرار می‌گیرد و در زمانی کوتاه بالا می‌آید تا محتوای مدنظر را نشان دهد. این صفحه‌نمایش با ابعاد ۵۵ اینچ اطلاعاتی نظیر نوتیفیکیشن و جزئیات دیگر (ساعت و تاریخ، کیفیت خواب و...) را نمایش می‌دهد.

دوش حمام مجهز به اسپیکر

دوش حمام Shower Power با توانایی پخش موسیقی

امپر (Ampere) به تولید گجت عجیب و نامتعارف عادت دارد و در CES 2020 کیف کمری جالبی با قابلیت شارژ بی‌سیم به‌ نمایش گذاشته بود. این شرکت امسال نیز در CES حضور داشت و دوش حمامی به‌ نمایش گذاشت که قبلا از آن رونمایی کرده بود. 

دوش امپر که با نام Shower Power شناخته می‌شود، درحقیقت اسپیکر بلوتوث است که انرژی مورد نیاز خود را ازطریق جریان آب تأمین می‌کند. این یعنی برای استفاده از اسپیکر مجبور نیستید سردوش را جدا و آن را شارژ‌ کنید. به‌محض باز کردن دوش، اسپیکر آن نیز کار می‌کند.

انتظار می‌رود این گجت در ماه می ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) با قیمت ۱۰۰ دلار به بازار عرضه شود. کسانی که ازطریق Indiegogo محصول را تهیه کنند، موظف ‌به پرداخت ۷۹ دلار هستند.

استفاده از وای فای برای تشخیص حرکت

سیستم امنیتی Hex Home برای تشخیص حرکت در خانه

یکی از نوآوری‌های بسیار جالب CES، مجموعه‌ابزار امنیتی ۱۸۰ دلاری Hex Home بود. Hex Home که توسط یکی از پیشرفته‌ترین شرکت‌های دنیا در حوزه‌ی ارتباطات وای فای با نام Origin Wireless ساخته شده است، از امواج رادیویی وای فای برای تشخیص حرکت استفاده می‌کند. 

سیستم Hex Home شامل یک دستگاه مرکزی است و دستگاه ویژه‌ی دیگری برای تشخیص حرکت دارد. این سیستم می‌تواند ازطریق امواج وای فای، حرکت افراد را تشخیص دهد. Origin Wireless می‌گوید Hex Home با محاسبه‌ی نحوه‌ی برخورد امواج به سطوح مختلف، تغییر مسیر آن‌ها و البته نحوه‌ی خم شدن امواج در اطراف افراد، می‌تواند اطلاعاتی پرمفهوم و کاربردی در زمینه‌ی تشخیص حرکت ثبت کند.

در نگاه اول Hex Home بسیار جذاب به‌ نظر می‌رسد و ۱۰ سطح قابل ‌تنظیم حساسیت دارد که می‌تواند حرکات حیوانات داخل خانه را فیلتر کند و داده‌های مهم‌تر را به ‌ثبت برساند. 

Origin Wireless ادعا می‌کند که سیستمش می‌تواند منطقه‌ای به ‌وسعت ۱۳۹ مترمربع را ازطریق صرفا دو دستگاهِ حساس به حرکت، پوشش بدهد. البته  برای فهمیدن اطلاعات دقیق درباره‌ی حرکت‌های انجام‌شده احتمالا در خانه به دوربین امنیتی نیاز پیدا خواهید کرد. در هر صورت سیستمی که Origin Wireless طراحی کرده است کاربرد زیادی برای تأمین امنیت داخل خانه دارد.

سرویس بهداشتی هوشمند

نمای نیم رخ توالت هوشمند کولر Innate Intelligent Toilet

شرکت Toto در CES 2021 از محصولی پرده برداشت که آن را Wellness Toilet می‌نامد. خواندن این جمله ممکن است عجیب باشد، اما Wellness Toilet واقعا «توالت» هوشمند است. به‌طور مشخص‌تر، Wellness Toilet که محصول مفهومی محسوب می‌شود، بدن و مدفوع کاربر را برای تشخیص هرگونه مشکل سلامتی اسکن و در صورت نیاز، به او توصیه‌ می‌کند که به‌عنوان مثال، غذای دارای فیبر بیشتر مصرف کند. 

Toto می‌گوید Wellness Toilet فعلا صرفا  مفهومی است و چند سال دیگر به دست مشتریان می‌رسد. طی سال‌‌های گذشته گجت‌های خانه‌ی هوشمند تبدیل ‌به هدفی محبوب برای هکرها شده‌اند و امیدوار هستیم Toto به جنبه‌ی امنیتی توالت هوشمند اهمیت بدهد. مطمئنا کسی نمی‌خواهد جزئیات عملکرد دستگاه گوارشش در دسترس هکرها قرار بگیرد. 

شرکت Kohler نیز توالت هوشمندی با نام Innate Intelligent Toilet به‌ نمایش گذاشت. این محصول به شبکه‌ی خانه‌ی هوشمند متصل نمی‌شود؛ اما قیمتی کمتر از محصول Toto دارد و جایگاه نشستن آن، گرم است. این توالت به‌صورت خودکار باز و بسته می‌شود. Kohler در CES 2021 وان حمامی نیز معرفی کرد که ۱۶ هزار دلار قیمت دارد. 

مدل مفهومی تاکسی پرنده‌ی GM Cadillac

مدیر جنرال موتورز درحال رونمایی مدل مفهومی تاکسی پرنده

جنرال موتورز بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی است که به ‌شکل جدی در مورد هواپیمای عمودپرواز برقی (eVOTL) که از آن‌ با نام تاکسی پرنده نیز یاد می‌شود، تحقیق می‌کند. جنرال موتورز در CES 2021 مدل مفهومی تاکسی پرنده‌ای به‌ نمایش گذاشت که از باتری برای تأمین انرژی لازم به‌منظور پرواز استفاده می‌کند. چند شرکت دیگر نیز اعلام کرده‌اند که در سال جاری میلادی کار روی تاکسی‌های پرنده را آغاز می‌کنند.

ریموت‌کنترلی که به باتری قلمی نیاز ندارد

ریموت کنترل سامسونگ با باتری خورشیدی روی میز چوبی

سامسونگ در CES امسال از ریموت‌کنترلی برای تلویزیون‌ هوشمند رونمایی کرد که محفظه‌ای برای باتری قلمی ندارد و انرژی مورد نیاز خود را ازطریق سلول خورشیدی و با استفاده از نور داخل خانه تأمین می‌کند. استفاده از سلول خورشیدی باعث می‌شود ریموت‌کنترل سامسونگ، نوآورانه و جالب باشد. این ریمو‌ت‌کنترل که مخصوص تلویزیون‌های سری Neo QLED سال ۲۰۲۱ است، از درگاه شارژ USB-C بهره می‌گیرد. 

ربات دوست‌داشتنی شبیه به حیوانات خانگی

موفلین؛ حیوان خانگی رباتیک مجهز به هوش مصنوعی و ظاهری دوست‌داشتنی

با موفلین (Moflin) آشنا شوید؛ مخلوقی ساده که ابعادی در حد Tribble و پوشش خز دارد. موفلین میکروفون دارد تا صدای کاربر را بشنود و به آن واکنش نشان بدهد. این ربات به‌ لطف بلوتوث به اپلیکیشن موبایل متصل می‌شود. 

پرورش بهتر زنبور با اتکا بر علم رباتیک

ربات پرورش زنبور Daesung Hive Controller در محیط روباز

یکی از ربات‌های جالبی که در CES 2021 به‌ نمایش درآمد، Daesung Hive Controller نام دارد که باعث می‌شود ساده‌تر و سریع‌تر عسل تولید کرد. 

رباتی که ظرف‌ها را در ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهد

ربات سامسونگ Bot Handy در آشپزخانه

سامسونگ در  CES 2021 سه ربات به‌ نمایش گذاشت که یکی از آن‌ها بات هندی (Bot Handy) نامیده می‌شود. این ربات که از یک بازو بهره‌مند است، می‌تواند کارهای مختلفی انجام بدهد؛ نظیر برداشتن لباس، پر کردن ماشین ظرف‌شویی، چیدن میز و ریختن نوشیدنی داخل لیوان.

ربات دوم سامسونگ در نقش دستیار شخصی ظاهر می‌شود و Bot Care نام دارد. سومین ربات سامسونگ جاروبرقی رباتیک با نام +JetBot 90 AI است که با اتکا بر هوش مصنوعی، از اشیاء شکننده‌ی خانه فاصله می‌گیرد.

رژ لب شخصی‌سازی‌شده

رژ لب شخصی سازی شده Yves Saint Laurent

از بهار پیش رو خواهید توانست رژ لب جالبی تهیه کنید که نتیجه‌ی همکاری L'Oreal و Yves Saint Laurent است. می‌توانید این رژ لب را در هر رنگی که می‌خواهید بخرید یا به عبارت بهتر، رنگ آن را شخصی‌سازی کنید. 

انجام بازی به‌ شکلی خلاقانه

دستکش هوشمند Impulse Neuro-Controller با توانایی بهبود پاسخ دهی ماوس

استارتاپ کانادایی Brink Bionics از محصولی رونمایی کرده است که با نام Impulse Neuro-Controller شناخته می‌شود. این دستکش را باید روی دستی که ازطریق آن ماوس را نگه می‌دارید ببندید تا زمان پاسخ‌دهی کلیک‌های شما را بهبود ببخشد. Brink Bionics می‌گوید Impulse Neuro-Controller برای انجام این کار، سیگنال‌های مغز و عضلات را پیش‌بینی می‌کند. 

درِ هوشمند برای سگ‌ها

یک سگ درحال عبور از در هوشمند MyQ Pet Portal

برای کسانی که با هزینه‌ی ۳۰۰۰ دلار کنار می‌آیند، درِ هوشمند MyQ Pet Portal برای ورود و خروج سگ به خانه، بسیار کاربردی به ‌نظر می‌رسد. این در را می‌توان از راه دور کنترل کرد.

محصولاتی که  به آن‌ها اشاره کردیم، تنها بخشی از اخبار CES 2021 را شامل میشدند. این نمایشگاه که در چند روز برگزار شد، محفلی برای اعلام اخبار بسیار زیادی در حوزه‌های سخت‌افزار و موارد دیگر بود.من که به علوم رایانه علاقه فراوان دارم دنبال شرکت های فعال در این حوزه بودم مثل شرکت اینتل که عالی بود.

به‌گزارش Engadget، در نمایشگاه CES 2021، اینتل نشان داد صنعت تکنولوژی در آستانه‌ی انقلابی در بازار پردازنده‌ها است. 

نسل یازدهم پردازنده‌های سری اچ اینتل با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و گرافیک مجتمع Xe مخصوص لپ‌تاپ‌های گیمینگ بسیار سبک طراحی شده و برای کار و بازی گزینه‌ی بسیار مناسبی است. کروم بوک‌های Evo اینتل هم با قدرت بیشتر از قبل عرضه شدند؛ درحالی‌که لپ‌تاپ‌های مخصوص مدارس نیز قرار است ارتقا پیدا کنند. 

برای آن دسته افرادی که قصد ساخت پی‌سی گیمینگ جدیدی دارند، اخبار مربوط به سخت‌افزار Rocket Lake-S و تراشه‌ی ۱۰ نانومتری Alder Lake-S آن نیز می‌تواند جالب باشد. 

امیدوارم از این مطالب  خوشتون اومده باشه.تا سی ای اسی دیگه خدانگهدار و بدرود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی