خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

استان خوزستان از نگاهی دیگر بصورت مصور! جالبه از دست ندید

Adminstartor | يكشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۷ ب.ظ
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام استان: خوزستان (Khuzestan)

 

مرکز استان: شهر اهواز

 

موقعیت جغرافیایی استان:

 

عرض جغرافیایی: 29 درجه و 58 دقیقه تا 32 درجه و 58 دقیقه شمالی

 

طول جغرافیایی: 47 درجه و 42 دقیقه تا 50 درجه و 39 دقیقه شرقی

 

موقعیت نسبی استان: واقع در جنوب غربی ایران

 

همسایگان استان:

 

شمال: استان لرستان

 

شمال غرب: استان ایلام

 

شرق: استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد

 

جنوب شرق: استان بوشهر

 

جنوب: خلیج فارس

 

غرب و جنوب غرب: کشور عراق

 

مساحت استان: حدود 64057 کیلومتر مربع

 

تعداد شهرستان‌ها: 24

 

نام شهرستان‌ها: آبادان، امیدیه، اندیکا، اندیمشک، اهواز، ایذه، باغملک، باوی، بندر ماهشهر، بهبهان، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامشیر، رامهرمز، شادگان، شوش، شوشتر، گتوند، لالی، مسجد سلیمان، هفتگل، هندیجان و هویزه

 

جمعیت استان: 4531720 نفر

 

فاصله مرکز استان تا تهران: 874 کیلومتر

 

 

وجه تسمیه استان خوزستان

 
 

خوزستان در طول تاریخ به نام‌های گوناگون نامیده شده است. در گذشته‌های دور که خوزستان جزئی از عیلام بود، «حالتامتی» یعنی سرزمین حالتام‌ها نامیده می‌شد. این واژه در متن‌های عیلامی، کتیبه‌های هخامنشی و همچنین کتیبه‌های بومی عیلام دیده شده است.

ژول اُپِر، این کلمه را «حالپیرتی» و به معنی سرزمین اپیرتی‌ها خوانده است. اکدی‌ها، واژه «حالتامتی» را بر اساس قواعد زبان خود «عِلامتو» تلفظ می‌کرده‌اند. علامتو در تورات به صورت «عِلام» ضبط شده است. این نام تا سده 13 قبل از میلاد به سرزمین مورد بحث اطلاق می‌شده ولی از این تاریخ به بعد در کتیبه‌های عیلامی و بومی، به نام «انشان سوسنکا» یعنی مملکت انشان و شوش نامیده شده است. علت پیدایی این نام ظاهراً به قدرت رسیدن حکومت ایالت انشان بوده که بر نواحی اطراف نیز استیلا یافته بود. انشان سوسنکا تا آغاز روی کار آمدن سلسله هخامنشی باقی بود ولی از هنگامی که چئیش پیش دوم هخامنشی؛ جدّ کمبوجیه (کمبوجیه: پدر کوروش)، انشان را در حدود سال 640 قبل از میلاد تصرف کرد، نام انشان در کتیبه‌های پارسی و انشانی به «انزان» تغییر یافت. در این زمان بابلی‌ها و آشوری‌ها، آنجا را همچنان «عِلام» می‌گفتند و از اینجا می‌توان استنباط کرد که عِلام یا عیلام، در حقیقت بر یک منطقه جغرافیایی و بر تشکیلاتی اداری و حکومتی که در آن سرزمین برقرار بوده، اطلاق می‌شده است که پایتخت آن شهر معروف «شوش» بوده است و انشان و خووج یا اوژ از ولایت‌های تابع آن بوده‌اند.

هخامنشیان چون با ایالت «اوژ» که قسمتی از کهگیلویه امروزی را شامل می‌شد، همجوار بوده‌اند، عیلام را به نام «اوژ» می‌خواندند و به همین سبب در متن پارسی کتیبه‌های آنان هم هر جا که سخن از این سرزمین رفته، به صورت «اوژ» ضبط شده است. ولی در متن عیلامی کتیبه‌های مزبور، جز در یک مورد، همه جا به زبان بومی، «حالتامی» ضبط است و یک مورد آن در کتیبه بیستون، ستون پنجم می‌باشد که سومین شورش مردم خوزستان، یعنی همان ناحیه اوژ ذکر شده است. این واژه در رسم‌الخط عیلامی به دو صورت «خوز» و «اوز» خوانده می‌شده است. واژه «اوژ» ظاهراً نام طایفه و یا اسم محلی بوده، مانند واژه خوزستان که به معنی سرزمین خوز می‌باشد. مورخان یونانی گفته‌اند که در ناحیه شرقی شهر کنونی اهواز، مردمانی به نام «اوکسی» ساکن بوده‌اند. این واژه، یونانی شده «اوژ» است.

در زبان پهلوی واژه «اوژ» پارسی به صورت «هووج» تلفظ شده است و راولینسون؛ باستان‌شناس انگلیسی بر این باور است که واژه «هبوجستان و اجار» مندرج در مجمل التواریخ و القصص، از کلمه «هووج» پهلوی گرفته شده است که مؤلف آن احتمالاً از حمزه اصفهانی نقل کرده و این اسم در فارسی «هوز» شده است.

با توجه به مطالب بالا، واژه‌های «خوزستان» و «اهواز» هر دو از کلمه‌های «خوز» و «اوز» که عیلامی شده «اوژ» هستند، گرفته شده‌اند. چندین بار در سنگ نبشته‌های داریوش هخامنشی، خوزستان به صورت «هووجه» و خوزستانی به صورت «هووجیه» نامیده شده است. این واژه در فارسی «هوز» شده که جمع عربی آن «اهواز» است. در اینجا می‌بینیم حرف «هـ» به «خ» تغییر یافته که در زبان‌های باستانی ایران و زبان فارسی نظیر آن بسیار دیده شده است مانند «هور زمیه» به جای خوارزم، «هور» به جای خور(شید) و جز این‌ها. نخستین جزء نام هووجه (اووجه) همان واژه «هو» است که در فرهنگ‌های فارسی به معنی «خوب» یاد شده و در ادبیات ما به کار رفته است.

اعتمادالسلطنه می‌نویسد:

«سوزیان اسم خوزستان بوده و پایتخت آن را سوز وسوس می‌گفته‌اند که همان شوش باشد و بعد از این که شوش خراب شد، در نزدیکی آن شوشتر را بنا کرده‌اند».

  • Adminstartor

قهوه ، فواید و عوارض ...

Adminstartor | چهارشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵ ق.ظ
نویسنده : شیوا پارسا

یک فنجان قهوه صبح ممکن است بیشتر از یک قوطی نوشابه انرژی زا ، انرژی شما را بالا ببرد . مطالعات فراوانی صورت گرفته تا مشخص شود این نوشیدنی سیاه رنگ چه خواصی برای سلامتی انسان دارد. از کمک به جلوگیری از ابتلاء به دیابت نوع دوم گرفته تا کم کردن ضرر و زیان بیماریها و کم کردن خطر بیماریها .

قهوه , فواید و عوارض آن ...
قهوه , فواید و عوارض آن ...

  • Adminstartor

14 دلیل مهم احساس خستگی و راه های درمان آن

Adminstartor | سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵ ب.ظ


1 - نداشتن خواب کافی
کاملا واضح است که نداشتن خواب کافی باعث احساس خستگی می شود . شاید شما از آن دسته افرادی هستید که فکر می کنید خوابیدن وقتتان را هدر می دهد اما لازم است بدانید یک فرد بالغ به حدود 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز نیازمند است .
درمان : برای خواب خود اولویت قائل شوید و یک برنامه منظم برای خوابتان داشته باشید . لپ تاپ ، تلفن همراه ، و تلویزیون را از اتاق خوابتان دور کنید . با تمام این کارها اگر هنوز هم برای خوابیدن مشکل دارید , با پزشک مشورت کنید . ممکن است به اختلال خواب مبتلا باشید.

 نداشتن خواب کافی باعث احساس خستگی می شود
نداشتن خواب کافی باعث احساس خستگی می شود

  • Adminstartor

آنفلوانزا و پیشگیری از آن

Adminstartor | سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵ ب.ظ
نویسنده : دکتر محدثه شوقی


آنفلوانزای فصلی
آنفلوانزای فصلی که عموما با نام فلو "Flu" نامیده می شود , بیماری مسری است که توسط ویروس آنفلوانزا ایجاد می گردد .
این ویروس دستگاه تنفس ( بینی , گلو , ریه ) را تحت تاثیر قرار می دهد . آنفلوانزا بر خلاف بسیاری دیگر از عفونت های ویروسی دستگاه تنفس از جمله سرماخوردگی , می تواند در بسیاری از افراد باعث بیماری شدید و مشکلات تهدید کننده زندگی شود .

ویروس آنفلوانزا دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار می دهد
ویروس آنفلوانزا دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار می دهد

  • Adminstartor

عشق یعنی...!؟!

Adminstartor | جمعه, ۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۱۸ ب.ظ

ای که میپرسی نشان عشق چیست؟
عشق چیزی جز ظهور مهر نیست....!


عشق یعنی مهر بی چون و چرا

عشق یعنی کوشش بی ادعا..



عشق یعنی مهر بی اما اگر

عشق یعنی رفتن با پای سر



عشق یعنی دل تپیدن بهر دوست

عشق یعنی جان من قربان اوست



عشق یعنی خواندن از چشمان او
حرفــــــای دل بــــــدون گفـــــتگو



عشق یعنی مستی از چشمان او

بی لب و بی جرعه بی می بی سبو



عشق یار مهربان زندگی

بادبان و نردبان زندگی..



عشق یعنی دشت گل کاری شده

در کویری چشمه ای جاری شده



یک شقایق در میان دشت خار

باور امکان با یک گل بهار

  • Adminstartor
کاملا طبیعی است که بدن بویی خاص هر چند ناخوشایند داشته باشد. این بوها ناشی از ترشح ترکیبات سمی و تنظیم درجه حرارت بدن است. اما با این حال بوهای نامطلوب دیگری نیز وجود دارند که به دلیل وجود مشکلی در سلامتی مانند وجود عفونت یا سرطان هستند.

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که بیماری ها باعث بروز تغییراتی در ترکیبات شیمیایی بدن می شوند. برخی از این تغییرات با مشاهده ی علائم آنها و همچنین استشمام بوی نامطبوع قابل تشخیص هستند.

اگر این بوها دائمی بوده و از بین نرفتند، بهتر است احتیاط کرده و بررسی های لازم پزشکی را انجام دهید.

در این مطلب هفت بوی بد بدن را بررسی کرده و بیماری های احتمالی مسبب آنها را عنوان می کنیم.
  • Adminstartor
چگونه دختران مجرد را تشخیص بدهیم.

در مهمانی ها و کلوب ها زنان متاهل معمولاً علاقه ای به اینطرف و آنطرف نگاه کردن نداشته و به دنبال همراهی برای خود نمی گردند. اما دخترهای مجرد پیوسته مشغول نگاه کردن به اطراف در جستجوی مردی برای همراهی هستند. به شما نگاه می کند و لبخند می زند: نگاه کردن معمولاً جزء اولین علائم علاقه است و اگر می بینید که زنی شما را عمیقاً نگاه می کند و لبخندی روی لبانش است، به این معنی است که دوست دارد شما را هم امتحان کند. پس جلو بروید. مردمان با مردها در مهمانی صحبت می کند: اگر می بینید که زنی با مردها در فاصله های مختلف صحبت می کند، نشاندهنده ی این است که طالب گفتگو است. جلو رفته و سر صحبت را باز کنید تا بیشتر در مورد او بفهمید. با سایر زوج ها با ناراحتی نگاه می کند: اگر از دور مشغول نگاه کردن به او هستید و می بینید که با ناراحتی به سایر زوج ها نگاه می کند، احتمالاً یاد زمان هایی افتاده است که خود نیز کسی را در کنارش برای همراهی داشته است.

  • Adminstartor

رازهای متولد فروردین ماه

Adminstartor | جمعه, ۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۴۵ ب.ظ

متولد فروردین

رازهای رفتاری متولد فروردین

در کارهای خصوصی متولدین فروردین ماه دخالت نکنید ، متولدین فروردین ماه به دنبال ارضای خواسته‌ها وتوقعات خود هستند و در این زمینه، بسیار خودمحور و خودبین به شمار می‌آیند.هرگز نگذارید متولدین فروردین ماه به راحتی دل شما را به دست آورند وگرنه به همان آسانی نیز شما را از دست خواهند داد و تا ابد فراموش‌تان میکنند.آنها به سمت افرادی جذب میشوند که شخصیتی مستقل و آزاده از خود بروز دهند و هر روز برای آنها به منزله آغازی جدید است، پس خودتان را آماده مواجهه با هر واکنش غیرمنتظره از سوی آنها کنید.در مقابل آنها، سربلند و مغرور ظاهر شوید و همیشه آنها را تحسین کنید و به وجودشان افتخار نمایید.هرگز مزاحم آنها نشوید و در کارهای خصوصیشان دخالت نکنید و آنها را مورد انتقاد قرار ندهید ؛ دوستانشان را بپذیرید و از آنها خرده نگیرید.هرگز از متولد فروردین ماه پول قرض نگیرید و اگر به درخواست‌های آنها، پاسخ منفی دهید، باید منتظر مشاهده واکنش‌هایی بسیار تند و غیرمنطقی از سوی آنها باشید .

  • Adminstartor
شغل ماه تولد شما

برج حمل (فروردین)
متولدین این ماه دوست دارند زندگی، کار، تفریح و...همه چیز خود را متنوع و مهیج کنند. از آنجا که عاشق تنوع و هیجان هستند، برای کارهایی مثل تبلیغات، رسانه های گروهی، طراحی مُد، و معماری مناسب هستند. متولدین فروردین در کارهایی که نیازمند خلاقیت است بسیار موفق خواهند بود.

  • Adminstartor

اخبار علم و فناوری8/1

Adminstartor | جمعه, ۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۳۴ ب.ظ
پربیننده ترین خبرهای علم و فناوری در دوازده ساعت گذشته
  • ساخت اسلحه ریل‌گان با پرینتر سه بعدی | مجله شبکه - یازده ساعت پیش
  • 9 اپلیکیشن برتر تغییر چهره آندروید | مجله شبکه - هشت ساعت پیش
  • آیا اینترنت بدون لینوکس زنده می‌ماند؟ | مجله شبکه - هشت ساعت پیش
  • GITEX 2015 Dubai : گزارش مصور از حضور پررنگ نت اپ (NetApp) در نمایشگاه فناوری جیتکس | آی‌سی‌تی پرس - چهار ساعت پیش
  • عوارض جسمی استفاده از تبلت در کودکان و نوجوانان را جدی بگیرید | ایرنا - ده ساعت پیش
  • درک زیبایی چگونه به دست می‌آید؟ | ایسنا - یازده ساعت پیش
  • سلامت فرزندان و نوه ها در گرو رفتارهای پدران | ایرنا - هفت ساعت پیش
  • Petro ICT 2015 : چهارمین کنفرانس و نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آذر 94 برگزار میشود | آی‌سی‌تی پرس - هشت ساعت پیش
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگار در سال های اول زندگی سبب بیماری های قلبی می شود | ایرنا - ده ساعت پیش
  • درمان زودهنگام دیابت نوع 2 با انسولین نتایج بهتری دارد | ایرنا - چهار ساعت پیش
  • Adminstartor