خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

وی با بیان این که در شرایط تحریم پیشرفت حاصل نمی‌شود، تاکید کرد: ما در شرایط عادی و دور از تحریم می‌توانیم با مدیریت خوب به توسعه مناسبی در همه بخش‌ها دست پیدا کنیم؛ البته ایران نشان داد که هر زمان اراده کند کارها را به خوبی انجام می‌دهد.
وی با بیان این که مجموعه نظام در موضوع برجام اراده کرد تا موضوع را به شکل مناسبی حل و فصل کند، به توانمندی‌های علمی و اجرایی موجود در ایران اشاره و اضافه کرد: نهاد جهاد دانشگاهی بهترین مثال از توانمندی‌های کشور محسوب می‌شود.
طیبی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی از ابتدا پیشرفت را حاصل توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه و توسعه آموزش دانش‌های تخصصی دانست.
طیبی گفت: ما در جهاد دانشگاهی اثبات کردیم که هر جا منابع تامین شد، به اهداف خود رسیدیم؛ طی سال‌های گذشته تا کنون کارهای شایسته‌ای توسط جهاد دانشگاهی انجام شده است و از این نهاد می‌توان به عنوان یک نمونه‌ موفق یاد کرد که هر زمان تصمیمی گرفت کاری را خوب انجام دهد، آن کار به خوبی انجام شد.
وی گفت: جهاد دانشگاهی با حرکت علمی و فناورانه و برندسازی، تابوهای سال‌های تحریم و تحقیر و تبلیغ غرب را مبنی بر این که تنها چشم‌آبی‌ها می‌توانند مشکلات را حل کنند، شکست. ما نشان دادیم ما هم می‌توانیم در مرز علم حرکت کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی در عین حال گفت: علی‌رغم همه الگوهای موفق زیرساخت‌ها و منابع موجود، اقتصاد ما یک اقتصاد وابسته است و ما همه از این موضوع رنج می‌بریم؛ حاصل این اقتصاد وابسته بیکاری جوانان و سطح درآمد عمومی کشور است که مجموعه مشکلات موجب بروز اشکالاتی در کشور شده است.

وی تصریح کرد: اگر چه تحریم‌ها ظالمانه بود؛ اما نمی‌توانیم همه مسائل و مشکلات را گردن تحریم بیندازیم، ما باید قبول کنیم که دانش و فن لازم برای رفع نیازهای توسعه‌ای خود را در اختیار نداریم.

طیبی گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان بزرگترین سازمان علمی و فناورانه غیر دولتی است و اثبات کرده که مشکلی در توسعه علم و فن نداریم. ما تاکنون اراده نکرده بودیم روی پای خودمان بایستیم که علت اصلی آن هم اقتصاد نفتی و رانتی است. فکر می‌کردیم با اتکا به این اقتصاد می‌توانیم به راحتی بدون نیاز به خارج از کشور مسائل خود را حل کنیم. حالا و در این شرایط پساتحریم یک فرصت طلایی‌ ایجاد شده است؛ اما نباید اشتباهات گذشته تکرار شود، باید با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کرد که ایران به کشوری پیشرفته تبدیل شود.

طیبی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که برداشت غلطی از اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ایجاد شده است، گفت: ما فکر می‌کنیم اقتصاد دانش‌بنیان این است که در همه زمینه‌ها باید توسعه بر مبنای دانش فناورانه باشد؛ یعنی این که اقتصاد دانش‌بنیان را تنها در مسیر بهره‌گیری از فناوری‌های نوین دیده‌ایم.

وی تصریح کرد: در دنیا تنها 10 تا 15 درصد از اقتصاد را فناوری‌های نوین شامل می‌شوند و 75 درصد باقیمانده در اختیار سایر فناوری‌هاست.

وی ادامه داد: بحث دیگری که مرتب عنوان می‌شود، دانش‌بنیان اداره کردن جامعه است؛ اما اگر اداره دانش‌بنیان جامعه کارشناسی و علمی نباشد، بهترین ایده‌ها هم دچار مشکل می‌شود. «مسکن مهر» نمونه‌ای از این موضوع بود؛ ایده مسکن مهر کار بسیار خوبی بود اما وقتی با کار علمی و کارشناسی همراه نشد، به یک مشکل تبدیل شد یا نمونه‌ای دیگر «طرح‌های زودبازده» بود.

طیبی با بیان این که در بحث‌های مطرح شده طرف صحبت وی دولت نیست، گفت: ما باید تا افق 2014 مدل خوبی برای اداره جامعه ارائه دهیم و مسؤولان با باور به توان ملی و برنامه‌ریزی دقیق برای ارتقای وضعیت موجود و بهره بردن از توان داخلی برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

وی با تاکید بر این که نباید تجارب تلخ گذشته را تکرار کرد، لزوم طبیعی در تفکر و نگاه به حوزه مدیریتی را یکی از الزامات دستیابی به اهداف توسعه‌ای دانست و عنوان کرد: اگر نسبت به توان ملی دچار شک هستیم، باید شرایط اثبات توانمندی را ایجاد کنیم. همیشه مسؤولان می‌گویند به توان موجود شک دارند؛ پس باید شرایط اثبات را فراهم کنیم و سازمان‌های ارزیابی ایجاد کرده و با بررسی توان مطرح شده مشکلات را متوجه شویم و بستر را برای ارتقاء فراهم کنیم.

وی یکی دیگر از نیازها را اصلاح نظام نوآوری در کشور برشمرد و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان وقتی ایجاد می‌شود که نظام نوآوری درستی داشته باشیم. علت این که سیاست‌گذاری می‌کنیم اما تبدیل به اجرا نمی‌شود، نبود نظام نوآوری درست است.

طیبی اضافه کرد: یک مدیر علاوه بر داشتن تعهد و ایمان باید علم باور و فن‌باور باشد؛ زیرا مدیر است که باید یک حرکت را جلو ببرد و در مقابل شیطنت‌ها بایستد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ریزی پیشرفت یک اقدام درازمدت است،‌ تاکید کرد: انتظار نداریم که یک دولت در مدت چهار یا هشت سال بسیاری از مشکلات را حل کند. ما برای حل مشکلات نیازمند وفاق و وحدت ملی هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: امروز پیشرفت مساله‌ اصلی کشور است و برای این موضوع نیاز داریم بین سیاسیون و عقلای قوم وفاق کاملی برای دستیابی به این هدف مهم وجود داشته باشد؛ ما ناراحت می‌شویم که وقتی مساله‌ای مانند سیاست خارجی و برجام مطرح است، بی‌رحمانه به هم می‌تازیم و این اصلا شیوه خوبی نیست. حتی مدیران کشورهای خارجی هم در مسائل ملی علی‌رغم داشتن تمام اختلاف نظرها با هم یکدل و متحد هستند.

طیبی تاکید کرد: پیشرفت باید متکی بر اخلاق و عدالت باشد. ما قله‌های ثروت و دره‌های فقر نمی‌خواهیم. اگر پیشرفت با عدالت و اخلاق همراه نباشد، به توسعه دست پیدا نخواهیم کرد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به وجود ظرفیت‌های عظیم انسانی و ملی و طبیعی در کشور گفت:‌ ما با داشتن این همه منابع نباید نگران توسعه باشیم و باید با برنامه‌ریزی به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

وی با بیان این که یکی از نگرانی‌های کشور وجود فارغ‌التحصیلان فراوان و غیر متناسب با نیازهای موجود است، گفت: این نگرانی با برنامه‌ریزی آموزشی و اجرای برنامه‌های آموزشی تخصصی قابل رفع است و ما در جهاد دانشگاهی با این باور توسعه فرهنگی، توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های تخصصی را دنبال کرده و سعی کردیم الگوسازی کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: امروز در جهاد دانشگاهی و در سطح کشور هدف دستیابی تمام واحدها به پیشرفت متوازن است. برنامه‌ریزی هم در این زمینه انجام شده و به دنبال تامین منابع هستیم. البته دستیابی به این مهم نیازمند برنامه‌ریزی است که برای حصول آن نیز پیگیری‌هایی انجام شده است.

طیبی با اشاره به پیش‌بینی‌های انجام شده در بودجه سال 95 گفت: در جدول 14 پیش‌بینی‌هایی انجام و منابع خوبی برای پژوهش و فناوری در نظر گرفته شده است. از طرفی در بودجه سال 95 منابع خوبی نیز برای جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده است.

وی یکی دیگر از رویکردهای جهاد دانشگاهی را عرضه محور کردن فعالیتها عنوان کرد و گفت: از این به بعد سعی کرده‌ایم که تقاضا محور باشیم و در دیدار با مقام معظم رهبری نیز ایشان بر این موضوع تاکید کردند که جهاد دانشگاهی باید نقش خود را در نقشه جامع علمی دنبال کند.

طیبی با اشاره به تعیین هفت ماموریت در سند تصویب شده نقشه جامع علمی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی به دنبال ایفای نقش محوری و تاثیرگذار خود در نقشه علمی جامع کشور است.

رییس جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به اقدامات این نهاد انقلابی در حوزه نفت و صنایع نفتی به برخی از دستاوردهای علمی، پژوهشی و صنعتی جهاد دانشگاهی در این حوزه اشاره و تصریح کرد: همه می‌دانند ورود به صنعت نفت کار بسیار دشواری است؛ اما جهاد دانشگاهی به این عرصه ورود کرد و البته عملکرد موفقی هم داشت. ما دین خود را به نفت ادا کرده‌ایم و از این پس هم در همین مسیر حرکت خواهیم کرد.

  • حیاتی

پسابرجام»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی