خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

ویژگی‌های افراد برنده در محیط کار

Adminstartor | يكشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۴۶ ق.ظ

بنابراین، برای اینکه یک برنده باشیم، لازم است راه و رسم برنده بودن را بیاموزیم. برای این کار، در وهله نخست باید تعیین کنیم که برنده‌ها به خود چه می‌گویند و چه کار می‌کنند؟

1 ـ برنده‌ها اغلب اوقات به خود می‌گویند: زندگی خوبی داریم و اگر مرتکب اشتباهی شدند، می‌گویند اشتباه کرده ایم، در صورتی که بازنده‌ها به خود می‌گویند: هیچ چیز مطابق میل ما نیست و اگر مرتکب اشتباهی شدند، می‌گویند تقصیر ما نبود.

2 ـ در قبال خواسته‌های دیگران، برنده‌ها مواضع خود را مشخص می‌کنند.

3 ـ برنده‌ها بیش از بازنده‌ها کار انجام می‌دهند (سختکوش‌تر هستند) و در آخر، باز هم وقت دارند (فرصت بیشتری هم دارند)؛ اما بازنده‌ها همیشه بیش از حد سرشان شلوغ است و ‌همیشه آن قدر گرفتارند که نمی‌توانند به کارهای ضروری بپردازند.

4 ـ برنده‌ها از دیگران می‌آموزند اما بازنده‌ها تنها به این فکر هستند که چه وقت نوبت آنها می‌شود.

5 ـ برنده‌ها به بررسی دقیق یک مشکل می‌پردازند (‌در واقع مستقیم‌ به اصل مشکل می‌پردازند) اما بازنده‌ها از کنار مشکل گذشته و آن را حل نشده رها می‌کنند.

6 ـ برنده‌ها در هنگام بروز مشکل می‌گویند، بیایید به اصل مطلب بپردازیم و برای آن راه حلی بیابیم، در صورتی که بازنده‌ها می‌گویند: هیچ کس راه حلی را نمی‌داند و دشوار است که دقیقا بگوییم.

7 ـ برنده‌ها می‌گویند باید راه بهتری هم ‌باشد؛ اما بازنده‌ها می‌گویند بخش‌نامه می‌گوید که ...

8 ـ برنده‌ها می‌گویند بیایید نرمش و انعطاف بیشتری از خود نشان دهیم و برای ارایه آن به مدیر، کار کنیم. بازنده‌ها در مقابل می‌گویند رئیس هرگز این مطلب را نخواهد پذیرفت.

9 ـ برنده‌ها می‌دانند به خاطر چه چیزی مبارزه و پیکار کنند و بر سر چه چیزی توافق و سازش نمایند؛ در صورتی که بازنده‌ها آنجا که نباید، سازش می‌کنند و به خاطر چیزی که ارزش مبارزه ‌ندارد، می‌جنگند.

10 ـ برنده‌ها می‌گویند بیایید این بار نیز سعی کنیم تا موفق شویم؛ در صورتی که بازنده‌ها می‌گویند تلاش دوباره بیهوده است.

11 ـ برنده‌ها به پیشنهاد‌های تازه توجه می‌کنند، در صورتی که بازنده‌ها هراسان شده و می‌گویند: چرا مدام چیزها را تغییر دهیم؟

12 ـ برنده‌ها با جبران اشتباهات خود، تأسف و پشیمانی خود را نشان می‌دهند، در صورتی که بازنده‌ها می‌گویند متأسفیم، ولی در آینده اشتباه خود را تکرار می‌کنند.

13 ـ برنده‌ها از خطا کردن نمی‌ترسند، در صورتی که بازنده‌ها از خطا کردن و حرف‌های دیگران می‌هراسند.

14 ـ برنده‌ها توجه خود را روی امکانات و راه حل‌ها متمرکز می‌کنند، ولی بازنده‌ها تمام توجه‌شان روی مشکلات و مسائل لاینحل متمرکز  است.

15 ـ برنده‌ها از میانه روی و نرمش خود احساس قدرت می‌کنند؛ اما بازنده‌ها هرگز میانه روی و اعتدال را پیشه نمی‌کنند. آنها گاهی از موضع ضعیف، و گاهی همچون ستمگران رفتار می‌کنند.

16 ـ برنده‌ها در کارهایشان، مشکل بزرگی را انتخاب ‌و آن را به اجزای کوچک تر تفکیک می‌کنند تا حل آن آسان تر شود، در صورتی که بازنده‌ها مشکلات کوچک را آنچنان به هم می‌آمیزند که دیگر قابل حل نیستند.

17 ـ برنده‌ها در زندگی و کار می‌دانند اگر به مردم فرصت دهند، مهربان خواهند بود. اما بازنده‌ها احساس می‌کنند که اگر به مردم فرصت دهند، نامهربان خواهند بود.

18 ـ برنده‌ها ترجیح می‌دهند که خود را مسئول شکست‌هایشان بدانند و نه دیگران را، ولی وقت زیادی را نیز صرف عیب‌جویی نمی‌کنند. در صورتی که بازنده‌ها، شکست‌های خود را ناشی از تبعیض یا سیاست می‌دانند.

19 ـ برنده‌ها در هر شرایطی قرار می‌گیرند، آرامش ‌و تعادل خود را حفظ می‌کنند؛ اما بازنده‌ها اگر از دیگران عقب بمانند، تندخو و خشن می‌شوند و اگر جلوتر از دیگران باشند بی احتیاطی می‌کنند.

20 ـ برنده‌ها می‌دانند که کدام تصمیم را ‌مستقل بگیرند و کدام یک را پس از مشورت با دیگران، در صورتی که بازنده‌ها به استقلال خود می‌بالند.

21 ـ برنده‌ها روی پا خود می‌ایستند و از اینکه دیگران به آنها تکیه کنند، احساس تحمیل شدن نمی‌کنند؛ در مقابل بازنده‌ها‌، به کسانی که از خودشان قوی ترند تکیه کرده و عقده‌های خود را بر سر افراد ضعیف تر از خویش خالی می‌کنند.

باید همیشه دو چیز با اهمیت را در بیشتر شرایط در نظر گرفت:


1 ـ جز خودتان نمی‌توانید هیچ کس دیگر را تغییر دهید.

2 ـ افراد عصبی و ناراحت اغلب نمی‌دانند از چه چیزی در رنج و ناراحتی هستند. اگر با آنها صریح برخورد کنید، احتمالا می‌توانید علت واقعی رنجش آنها را دریابید.

دکتراصغرآقایی‌، استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان)
دکترسیدحمید آتش پور، عضوهیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی