موتورسیکلت
مسابقات جهانی
مسابقات جهانی رسمی موتور سیکلت در حجمهای ۱۲۵ -۲۵۰ -۵۰۰ سی سی انجام میگیرد که به کلاس ۵۰۰ سی سی آن موتو جی پی میگویند. برخی از موتور سواران در این مسابقات مانند والنتینو روسی ایتالیایی و خورخه لورنزو اسپانیایی دستمزدی بیشتر از کریس رونالدو فوتبالیست پرتغالی دریافت میکنند. برخی از این موتورها مانند هوندا ان اس ار ۲۵۰ دو زمانه به ایران وارد شدهاند ولی مسابقات حرفهای این موتورها در ایران وجود ندارد.
اجزای موتور سیکلت
موتور سیکلت دارای اجزای اصلی زیر میباشد: ۱. موتور ۲. سیلندر (تا 12 سیلندر مانند کاوازاکی زد 2300 سی سی) ۳. سر سیلندر ۴. اگزوز ۵. صفحه کلاچ ۶. زین ۷. باک بنزین ۸. رادیاتور اب یا روغن
برندهای مشهور موتورسیکلت
از برندهای موتورسیکلت میتوان هوندا - یاماها - سوزوکی - کاوازاکی ژاپن، کی تی ام اتریش، ایژ - ام زد روسیه، هارلی دیویدسون آمریکا، دوکاتی ایتالیا و بی ام و آلمان اشاره کرد.
از موتورسیکلتهای سبک تر میتوان به موتور وسپا اشاره کرد که در اصل ایتالیایی است.
معروفترین موتورسوران جهان
در میان موتورسوران می تواند به خورخه لورنزو دارنده 5 عنوان قهرمانی جهان از اسپانیا ‘ مارک مارکز دارنده 4 قهرمانی جهان از اسپانیا ‘ مکث بیاجی از ایتالیا ‘ میک دوهان از استرالیا ‘ جیاکومو آگوستینی از ایتالیا اشاره کرد . اما بدون تردید معروف ترین موتورسوار جهان کسی نیست جز موتورسوار نامی و پرطرفدار ایتالیایی یعنی والنتینو روسی دارنده 9 عنوان قهرمانی جهان.
استفاده از موتور سیکلت
معمولاً شرایط تهیه و نگداری موتور سیکلت به دلیل ارزانی نسبت به اتوموبیل آسان تر است. همچنی گرفتن گواهی نامه راندن موتور معمولاً آسان تر از گواهی نامه اتوموبیل رانی است ولی راندن موتور به مهارتهایی به مراتب بیشتری نیازمند است.
موتورسیکلت در ایران
موتور هوندا ۱۲۵ سی سی بیشترین برند مورد استفاده در ایران است. بجز این برند موتور ایژ نیز کاربرد زیادی دارد. موتور هوندا ۱۲۵ در ایران با نامهای کارخانجات محلی تولید میشوند.
موتور گازی نوعی خاصی از موتور است که جعبه دنده ندارد به رنگ آبی در ایران مورد استفاده قرار میگرفت. موتورسیکلتهای سبک مانند تولیدات شرکت نیرو محرکه و موتورهای وسپا نیز در ایران استفاده کنندگان ویژه خود را دارند.
در ایران تعداد زیادی موتورسیکلت سنگین مثل سوزوکی ۱۰۰۰ مدل ۱۹۸۰ و هوندا سی بی ار ۱۰۰۰ مدل ۲۰۰۵ و... وجود دارد که در پیستهای موتور سواری استفاده میشوند.
یکی از معروف موتورسیکلتهای وارد شده به ایران سوزوکی جی اس ۱۰۰۰ مدل ۱۹۸۰ میباشد که موتورسیکلتی دارای چهار سیلندر و ۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت حداکثر است. این موتور سیکلت در سال ۱۳۵۶ توسط فردی بنام گلابچی برای اولین بار به ایران وارد شد و بخاطر شتاب بالا ظاهری زیبا و پر ابهت و صدایی بسیار زیبا به یک موتور افسانهای تبدیل شد. از دیگر موتورهایی که در ایران پر طرفدار هستن میتوان به سوزوکی ار اف ۴۰۰ ۱۹۹۴ و یاماها اف زد ار ۴۰۰ ۱۹۹۶ نام برد که تقریباً ۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ کیلومتر سرعت دارند و برای شروع موتور سواری حرفهای مناسبند.