ماشین های عضلانی آمریکایی دهه های گذشته
1956 Chrysler 300B
کرایسلر نیز با تولید موتور Hemi V8 در سال 1954 میلادی، وارد رقابت اسب های بخار شد و در سال 1955 سدان 300 خود را با اندازه متوسط به بازار رقابت عرضه کرد. در سال 56 نیز مدل 300B سروصدای زیادی کرد زیرا نخستین خودروی آمریکایی بود که به ازای هر اینچ مکعب یک اسب بخار قدرت تولید می کرد. موتور Hemi به اندازه 354 اینچ مکعب رشد کرد و با داشتن دو کاربراتور و ضریب تراکم (نسبت چگالى هوا قبل و بعد از همفشارش توسط پیستون) 10:1، حدود 355 اسب بخار قدرت داشت. این خودرو در عرض 90 ثانیه می توانست از سرعت صفر به صد برسد. از این خودرو مجموعا 1102 دستگاه فروخته شده است.
1964 Pontiac GTO
هنگامی که گروه مستقل جنرال موتورز با کوچک کردن موتور V8 و 389 اینچ مکعبی پونتیاک Tempest مخالفت کردند، مشغول طراحی خط تولید خودروهای عضلانی دهه 1960 بودند. این خودرو GTO نام داشت – این نام از فراری گرفته شده است –و موتور آن طوری طراحی شده بود که 348 اسب بخار قدرت داشته باشد و کاربراتور آن Tri-Power 3 پونتیاک باشد. این خودرو فقط 1361 کیلوگرم وزن دارد و می تواند در عرض 5.7 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر برسد.
1965 Chevrolet Chevelle Malibu SS396 Z16
Chevelle نیز همچون GTO اندازه متوسط دارد. Chevelle کوتور 396 اینچ مکعب با قدرت 375 اسب بخار و از نوع V8 دارد که از کوروت تقلید کرده است. این ماشین Chevelle SS396 Z16 نام داشت و در آن زمان فقط 201 دستگاه از ساخته شد. این کوپه هاردتاپ (اتومبیل سوارى که بین پنجرههاى جلو و عقب آن پایه یا میله وجود ندارد و سقف آن فقط در جلو و عقب به بدنه وصل است) بدنه قوی تر و مستحکم تری از کانورتبل ها و سیستم فنربندی بهتر و ترمزهای Impala داشت.
1968 Ford Mustang Cobra Jet
ماشین های عضلانی همیشه در جاده های مستقیم بهتر کار می کنند تا در جاده های پر پیچ و خم خارج از شهر و هندلینگ ماشین های جاده ای را ندارند. بنابراین، باید گفت شبلی موستانگ و باس 302 در زمان خود جزو خودوهای عضلانی نبوده اند. اما کبرا جت های موستانگ جزو عضلانی های دهه 1960 میلادی بودند. زیر کاپوت این خودرو، یک موتور V8 و 428 اینچ مکعب وجود دارد که 335 اسب بخار قدرت تولید می کند. خودروهای CJ موستانگ در زمان خود جزو بهترین ها بودند و همیشه روی تیتر مجله ها ثبت می شدند. اما با دلیل موتور سنگین و بزرگی که داشتند نتوانستند همه بازار را قبضه کنند.
1968 Plymouth Road Runner
مدل Plymouth Road Runner سال 1968 میلادی یکی از نمونه های بارز خودروهای عضلانی با اندازه متوسط است. این خودرو با موتور 383 اینچ مکعب و 335 اسب بخار V8 عرضه می شد اما خریداران می توانستند 714 دلار بیشتر پرداخت کنند و موتور Hemi V8 با اندازه 426 اینچ مکعب و 425 اسب بخار خریداری کنند. با این موتور، خودرو می توانست یکچهارم مایل (1.2 کیلومتر) را در عرض 13.5 ثانیه با سرعت 170 کیلومتر در ساعت طی کند. این خودرو همچنین سیستم فنربندی بسیار قوی و بادوام، تایرهای پهن و ترمزهای بزرگ تر نیز دارد.
1968 Dodge Charger
نسل دوم دو چارجر نخستین بار در سال 1968 میلادی با شکلی شبیه قوطی نوشابه عرضه شد. زیر کاپوت این خودرو، موتور مگنوم V8 و 440 اینچ مکعبی با 375 اسب بخار قرار دارد. البته خریدار می توانست مدل سفارشی آن را با موتور Hemi V8 که 425 اسب بخار قدرت و 426 اینچ مکعب اندازه دارد، انتخاب کند. Hemi Charger می توانست در عرض 6 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر برسد و 1.2 کیلومتر را در 13.5 ثانیه طی کند. این خودرو ستاره سینما نیز هست و در فیلم Bullitt، ماشین آدم بدها بود.
1969 Pontiac GTO Judge Ram Air IV
GTO پونتیاک از سال 1964 میلادی ساخت خودروهای عضلانی را آغاز کرد. در سال 1970، رقابت در خیابان ها و اتاق های نمایش باعث شد تا هر کارخانه خودروسازی بیشترین و بهترین تلاش خود را انجام دهد. پونتیاک نیز این رسالت خود را با تولید GTO Judge به انجام رساند. این خودرو، موتور Ram Air III مدل V-8 400 اینچ مکعب با 366 اسب بخار قدرت و اگزوز چندگانه دارد. قیمت کنونی این خودرو در بازار آمریکا حدود 80 هزار دلار است. مجموعا 6,833 دستگاه از این خودرو فروخته شده است.
1969 Hurst/Olds 4-4-2 W-46
در دهه 1960 میلادی، سیاست جنرال موتورز به این ترتیب بود که موتورهای 400 اینچ مکعب را در خودروهای ابتدایی خود کار بگذارد. اولدزموبیل نیز این سیاست را در خودروهای Hurst/Olds خود دنبال کرد. بر همین اساس، Hurst نیز موتور V8 و 455 اینچ مکعبی داشت. این موتور، 390 اسب بخار قدرت تولید می کند و 500 پوند-پا گشتاور دارد. این مدل از صفر تا صد را در عرض شش ثانیه پر می کند و در عرض کمتر از 14 ثانیه می تواند 1.2 کیلومتر را طی کند.از دیگر ویژگی های آن باید به دنده H شکل دو شیفتر، دو هود فایبرگلاسی روی کاپوت و بال عقب اشاره کرد. فقط 900 دستگاه از این خودرو در سال 1969 میلادی ساخته و عرضه شد.
1970 AMC Rebel Machine
در اوج تولید ماشین های عضلانی، AMC قوی ترین موتور V8 خود با اندازه 390 اینچ مکعب و قدرت 340 اسب بخار را در خودروی Rebel SST عرضه کرد. نتیجه این کار تولید Rebel Machine بود که هواکش، ترمز دیسکی جلو و دنده دستی چهار سرعته Hurst داشت. نخستین نسخه های این خودرو، رنگ های سفید، آبی و قرمز داشتند اما بعدها رنگ های دیگری نیز تولید می شد. این خودرو شتاب بالایی داشت به طوری که در عرض 14.57 ثانیه می توانست 1.2 کیلومتر را طی کند. البته پرسرعت ترین ماشین عضلانی آن زمان نبود. فقط 2326 دستگاه از Rebel Machines تولید شده است.
این اتومبیل ها در طول سال های گذشته افزیش قیمت زیادی داشته اند. به طوری که موستانگ Boss 429 تولید شده در سال های 1969-1970، در عرض دو سال قیمتش بسیار زیاد شد و احتمال دارد در سال آینده بیشتر از آن هم بشود.
اولدزموبیل 442 W-30 – سال 1970 میلادی
اولدزموبیل، برند مشهوری برای تولید خودروهای عضلانی نیست. اما با این وجود، این شرکت خودرویی به نام اولدزموبیل 442 W-30 برای سال 1970 میلادی دارد که در این گروه قرار می گیرد.
در میان خودروهای عضلانی، اولدزموبیل یک موتور V-8 45 اینچ مکعب در مدل 442 خودروهای عضلانی خود ارائه کرده است. با مجهز شدن به W-30، این اولدزموبیل 442 سال 1970 میلادی، 370 اسب بخار قدرت و گشتاور 500 فوت-پوندی دارد. این خودرو همچنین امکانات لوکسی همچون تهویه هوا و شیشه های برقی نیز دارد. قیمت کنونی آن در بازار آمریکا حدود 35 هزار دلار است.
پونتیاک Firebird Trans Am SD455 – سال 1974 میلادی
به عقیده کارشناسان و دوستداران خودروهای عضلانی، دوره طلایی این اتومبیل ها انتهای سال 1971 میلادی بود. اما برخی از مهندسان کمپانی پونتیاک از تولید این خودروها دلسرد نشدند و یک موتور دگرگون شده Ram Air IV تولید کردند که زیر کاپوت فایربرد 1974 قرار گرفت.
این Trans Am، یک خودروی عضلانی قدرتمند است و در حال حاضر در بازار آمریکا حدود 75 هزار دلار قیمت دارد.
بیوک GSX Stage 1 – سال 1970
بیوک نیز با تولید و ارائه موتورهای V-8 455 اینچ مکعب در خودروهای گرن اسپورت (GS) خود نشان داد در ساخت خودروهای عضلانی دستی بر آتش دارد. ارزشمندترین خودروی این خط تولید، بیوک GSX 1970 با موتور 455 Stage 1 است که 370 اسب بخار قدرت و 510 فوت-پوند گشتاور دارد.
فقط 400 دستگاه از این GSXها ساخته شده است. به همین دلیل، این خودرو میان مجموعهدارها و مشتاقان اتومبیل های خاص محبوبیت بسیاری دارد. قیمت کنونی آن در بازار آمریکا حدود 75 هزار دلار است.
شورولت Chevelle SS 454 LS6 – سال 1970 میلادی
شورولت Chevelle SS 454 LS6 سال 1970 میلادی، یک چهارپای ساده و معمولی بود. موتور Chevelle V-8 با 450 اسب بخار، بالاترین قدرت را میان خودروهای عضلانیای دارد که تاکنون تولید شده اند. شاید جالب باشد بدانید این میزان قدرت موتور، نشان دهنده عدد واقعی آن نیست و گاهی این قدرت به 470 یا حتی 500 اسب بخار نیز می رسد. قیمت کنونی این خودرو در بازار آمریکا حدود 75 هزار دلار است.
پونتیاک GTO Judge Ram Air IV – سال 1970 میلادی
GTO پونتیاک از سال 1964 میلادی ساخت خودروهای عضلانی را آغاز کرد. در سال 1970، رقابت در خیابان ها و اتاق های نمایش باعث شد تا هر کارخانه خودروسازی بیشترین و بهترین تلاش خود را انجام دهد. پونتیاک نیز این رسالت خود را با تولید GTO Judge به انجام رساند. این خودرو، موتور Ram Air IV مدل V-8 400 اینچ مکعب و اگزوز چندگانه دارد. قیمت کنونی این خودرو در بازار آمریکا حدود 80 هزار دلار است.
فورد موستانگ GT500KR – سال 1968 میلادی
کارول شیبلی پیشینه طولانی در موستانگ های هاتراد دارد که از سال 1965 میلادی آغاز شده است. این خودروی عضلانی یکی از قدرتمندترین شبلی موستانگ هایی است که تاکنون تولید و عرضه شده است. فقط 933 کوپه و 318 کروکی تولید شده است. قیمت کنونی آن نیز 130 هزار دلار آمریکا است.
فورد باس 429 موستانگ – 1969 میلادی
در سال 1969 میلادی، NASCAR (به انجمن کشوری مسابقات خودروهای کارکرده گفته میشود) اصلی ترین مرکز فروش خودرو بود. برنده های روز یکشنبه، در روز دوشنبه فروش بالایی داشتند. فورد موستانگ 429 نیز در این دوره خود را به عنوان یکی از قدرتمندترین اتومبیل ها معرفی کرد. از این خودروی عضلانی فقط 859 دستگاه تولید شد. این خودرو در حال حاضر 220 هزار دلار قیمت دارد.
دوج چارتر Daytona Hemi – سال 1969 میلادی
این دوج را می توان به نوعی نسخه اولترا-آیرودینامیک چارجر دانست. نام این خودرو بسیار برازنده آن است: اسب جنگی دیتونا. فقط 503 دستگاه از این خودرو ساخته شده است. از این تعداد نیز فقط 70 دستگاه موتور Hemi دارند. برای خرید این خودرو، در حال حاضر باید حدود 400 هزار دلار آمریکا هزینه کنید.
Plymouth Hemi "Cuda – سال 1971 میلادی
هنگامی که پلایموث باراکودا در سال 1964 میلادی برای نخستین بار نمایش داده شد، طراحی این خودرو الهام گرفته از والیانت همین کمپانی بود. طراحی این اتومبیل در سال 1970، دوبار تغییر یافت و در آخر طراحی منحصر به خود را پیدا کرد. اما موتور 426 Hemi از مدل "Cuda روی آن باقی ماند. فقط 119 دستگاه از خودروی عضلانی پلایموث تولید شده است. قیمت کنونی این خودرو 425 هزار دلار آمریکا است.
کامارو شورلت ZL1 – سال 1969 میلادی
در سال 1969 میلادی شورلت فقط 69 دستگاه از کامارو ZL1 را تولید کرد. این خودرو، موتور V-8 آلومینیومی 427 اینچ مکعب دارد که به صورت دستی روی خودرو سوار شده است – پروسه ای بسیار عظیم و کاملا وقت گیر. این کاماروها از آنجا که تا حدی با دست ساخته شده اند حدود 425 هزار دلار آمریکا قیمت دارند.
1970 Buick GS 455 Stage 1
در سال 1970 میلادی، جنرال موتورز محدودیت موتورهای بزرگ در ماشین های متوسط را لغو کرد و بیوک خودرویی با موتور GS 455 و 350 اسب بخار تولید کرد. با پرداخت مبلغی اضافه تر از قیمت اصلی خودرو، می توانستید دوربین خطر، سوپاپ های بزرگ تر و همفشردگى بیشتر هوا و سوخت لحظهاى پیش از احتراق را در موتوری با قدرت 360 اسب بخار و گشتاور 510 پوند-پا داشته باشید. GS 455 Stage 1 در تست Motor Trend، 1.2 کیلومتر را در عرض 13.38 طی کرد که در آن زمان سریع ترین شتاب میان ماشین های آمریکایی بود.
ماشین های عضلانی آمریکایی (2) ماشین های عضلانی,خودرو,آمریکایی,
1970 Chevrolet Chevelle SS 454 LS-6
شورولت Chevelle SS 454 LS6 سال 1970 میلادی، یک چهارچرخ ساده و معمولی بود. موتور Chevelle V-8 با 360 اسب بخار و اندازه 454 اینچ مکعب، بالاترین قدرت را میان خودروهای عضلانیای دارد که تاکنون تولید شده اند. در آن زمان مشتری می توانست با پرداخت 263 دلار بیشتر، نسخه LS-6 با 450 اسب بخار قدرت را سفارش دهد. شاید جالب باشد بدانید این میزان قدرت موتور، نشان دهنده عدد واقعی آن نیست و گاهی این قدرت به 470 یا حتی 500 اسب بخار نیز می رسد. قیمت کنونی این خودرو در بازار آمریکا حدود 75 هزار دلار است.
1970 Dodge Challenger R/T
با معرفی چلنجر در سال 1970 میلادی، دوج نخستین خودروی کوچک خود را عرضه کرد. بدنه کوچک موتور خودرو برای مسابقات Trans-Am طراحی شده بود اما بدنه بزرگ تر موتور در خودروهای عضلانی کار گذاشته شد. موتور V8 مدل R/T با اندازه استاندارد 383 اینچ مکعب و 335 اسب بخار طراحی و عرضه شد اما خریداران می توانستند مدل های 390 اسب 440 Six Pack و 425 اسب 426 Hemi را نیز داشته باشند. هر دو مدل 440 و Hemi قادر بودند 1.2 کیلومتر را در کمتر از 14 ثانیه طی کنند. طراحی زیبا و رنگ های روشن از پالت High Impact دوج، چلنجر را به یک خودروی بسیار چشمگیر و زیبا بدل کرده بود.
1970 Plymouth Superbird
مدل Superbird یک Road Runner بود و بالی هم در عقب داشت که نمای خاصی به آن می بخشید. بال عقب خودرو 63.5 سانتی متر ارتفاع دارد. این خودرو موتور Hemi V8 بااندازه 426 اینچ مکعب دارد. قدرت موتور 425 اسب بخار است و می تواند در عرض 13.5 ثانیه، 1.2 کیلومتر را طی کند.
1987 Buick GNX
هزینه بالای بیمه و مصرف سوخت زیاد از جمله مشکلات ماشین های عضلانی بودند. اما بیوک در دهه 1980 میلادی با گراند نشنال و موتور توربو شارژ 3.8 لیتری V6 تا حدی این مشکلات را از بین برد. خودروی بسیار GNX که در سال 1987 میلادی به خط تولید بیوک اضافه شد، موتور توربو شارژ بزرگ تر با 276 اسب بخار قدرت و 360 پوند-پا گشتاور داشت. فقط 547 دستگاه از این خودرو ساخته شد.
1998 Pontiac Trans Am WS-6
در دهه 1990 میلادی، خودروهای عضلانی تغییر کردند. کارخانه های خودروساز به تولید عضلانی های شاسی بلند و وانت روی آوردند و هندلینگ خودرو یکی از پیش نیاز های عضلانی ها شد. شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد نیز در سال 1998 میلادی، موتور جدید 5.7 لیتری LS-1 V8 دریافت کردند. نسخه میزان نشده موتور کوروت جدید در Firebird Formula، 305 اسب بخار قدرت داشت اما Trans Am با WS-6 مجموعه ای از 320 اسب بخار است. با این تغییرات، Trans Am قادر بود از صفر تا یکصد کیلومتر را در عرض 4.9 ثانیه طی کند و در عرض 13.4 ثانیه نیز 1.2 کیلومتر را بپیماید.
2008 Dodge Challenger SRT8
دوج، خط تولید چلنجر را دوباره برای سال 2008 میلادی با الهام از مدل های اصلی سال 1970 میلای، راه انداخت. موتور 5.7 لیتری Hemi V8 با 376 اسب بخار، قدرت زیادی به مدل R/T داد اما چلنجر SRT8 موتور مشابه و 6.1 لیتری با 425 اسب بخار قدرت دارد. این خودرو در عرض 5 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر می رسد و 1.2 کیلومتر را در عرض 13 ثانیه می پیماید.
2009 Cadillac CTS-V
کادیلاک، در سال 2004 میلادی مدل CTS-V را با موتور 5.7 لیتریLS2 V8 و 400 اسب بخار عرضه کرد. اما مدل سال 2010 میلادی ظاهر بهتر و قدرت بیشتری داشت. موتور این خودرو، V8 و 6.2 لیتری با 556 اسب بخار قدرت است و در عرض 4.1 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر می رسد. 1.2کیلومتر را نیز در عرض 12.3 ثانیه طی می کند.
2012 Camaro ZL1
در سال 1969 میلادی شورلت فقط 69 دستگاه از کامارو ZL1 را تولید کرد. این خودرو، موتور V-8 آلومینیومی 427 اینچ مکعب دارد که به صورت دستی روی خودرو سوار شده است – پروسه ای بسیار عظیم و کاملا وقت گیر. این کاماروها از آنجا که تا حدی با دست ساخته شده اند حدود 425 هزار دلار آمریکا قیمت دارند. اما، شورولت، خط تولید کامارو را پس از سال 2003 از بین برد و دوباره در سال 2010 میلادی احیا کرد. مدل 2010، موتور V8 6.2 لیتری با 426 اسب بخار دارد. در سال 2012 این قدرت بیشتر هم شد و شورولت، قدرت موتور V8 6.2 لیتری را در کامارو ZL1 به 580 اسب بخار رساند. ZL1 سریع ترین کاماروی تاریخ است و می تواند در عرض 4 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر برسد و 1.2 کیلومتر را در عرض 12.3 ثانیه طی کند.
2013 Shelby GT500
فورد، مدل Shelby موستانگ را در دهه های 1990 و 2000 میلادی عرضه می کرد اما جدیدترین نسخه Shelby، پادشاه همه ماشین های عضلانی است. فورد، موتور سوپرشارژ V8 5.8 لیتری با 662 اسب بخار را در مدل 2013 Shelby GT500 گنجانده است. این مدل، قدرتمندترین خودرویی است که تاکنون خودروسازان آمریکایی تولید و عرضه کرده اند. Shelby GT500 می تواند در عرض 3.5 ثانیه از سرعت صفر به یکصد کیلومتر برسد و 1.2 کیلومتر را نیز در عرض 11.8 ثانیه طی می کند. بیشینه سرعت این خودرو، 322 کیلومتر در ساعت است.