خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

2. پیگیر هزینه‌ها باشید
اگر پیگیر مخارج خود باشید از الگوهای مختلف باخبر می‌شوید. آنگاه متوجه می‌شوید پولتان را صرف چه چیزهایی کرده‌اید، مواردی را که منجر به هزینه‌های اضافی می‌شوند را پیدا می‌کنید و روش‌هایی برای پس‌انداز می‌یابید.

برای مثال ممکن است متوجه نشوید هر ماه چه مقدار برای قهوه‌ی صبحانه هزینه می‌کنید. با ثبت آن و اطلاع از هزینه‌ی کلی ممکن است پی ببرید که بیشتر از مقداری است که همیشه فکر می‌کردید.

3. بودجه‌بندی کنید
داشتن بودجه بر میزان هزینه‌هایی که برای مقوله‌های مختلف خرج می‌کنید محدودیت می‌گذارد. دقیقا خواهید دانست که چقدر درآمد دارید و چقدر هزینه. همچنین در طولانی مدت می‌توانید روی کم کردن این مخارج‌ کار کنید.

اغلب افراد بودجه‌بندی را خیلی پیچیده می‌کنند. با یک سیستم بودجه‌بندی ساده که مخارجتان را به چند دسته تقسیم کند، می‌توان اثربخشی بودجه‌بندی را مشاهده کرد.

4. یکی از هزینه‌های ماهیانه را حذف کنید
حذف یکی از هزینه‌های ماهیانه می‌تواند تاثیر بسزایی در بودجه‌ داشته باشد. به هزینه‌های ماهیانه‌ی خود فکر کنید. بعنوان مثال قبض برق، قبض موبایل و هزینه‌ی ماشین، همچنین ممکن است هزینه‌هایی مثل عضویت در یک سایت، عضویت در باشگاه، یا هزینه‌های مطرح دیگری داشته باشید.

مشخصا بعضی از این هزینه‌ها قابل تغییر نیستند اما یکی از آنها را می‌توانید حذف یا کم کنید. شاید این مقدار پول در ماه مبلغ زیادی نباشد اما در طول یک یا چند سال چشمگیر خواهد بود.

5. بیشتر از قبل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنید (کاهش هزینه حمل و نقل )
با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌توانید هزینه‌های زیادی را کاهش دهید. مشخص‌ترینِ آن هزینه‌ی بنزین است اما باز هم بیش از اینهاست.

برای مثال می‌توان هزینه‌ی پارکینگ و استهلاک ماشین را پس‌انداز کرد. روغن موتور را به دفعات کمتری تعویض کرده و قطعا مشکلات کمتری در این رابطه خواهید داشت.

برای بسیاری از خانوارها، هزینه‌های مرتبط با رفت‌ و‌آمد و حمل ونقل، پس از هزینه‌های مربوط به مسکن و خوراک، یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌ها محسوب می‌شود. کاهش این هزینه‌ها مستلزم استفاده از وسایط نقلیه عمومی، دوچرخه یا از این ماشین به آن ماشین سوار شدن است. اما این نکته را درنظر بگیرید که استفاده از خودروی شخصی، هزینه‌هایی نظیر بیمه بدنه و شخص ثالث، بنزین، استهلاک و تعمیرات، تعویض روغن و... به‌دنبال دارد. اگر خودروی خود را از مصارف شخصی به مصارف مقطعی تبدیل کنید، صدها دلار به پس‌انداز ماهانه خود و خانواده‌تان اضافه می‌کنید. همچنین، از هزینه‌های استهلاک خودرو نیز کاسته می‌شود.

علاوه‌بر تمام اینها، تغییر عادت رفت‌وآمد شما، نه تنها برای جیبتان مفید است، بلکه برای کاهش آلودگی هوا و افزایش تحرک شما نیز فواید بسیاری دارد.

6. برخی کارها را خودتان انجام دهید
روش دیگر ذخیره‌ی پول این است که بجای اینکه بابت کاری مبلغی به دیگران بپردازید، خودتان انجامش دهید. شاید برای رسیدگی به کارهای باغبانی، تعویض روغن یا تمیز کردن خانه هزینه می‌کنید. بعضی از این کارها را نمی‌توانید خودتان انجام دهید؟

بعنوان یک گام رو به جلو می‌توانید خودتان برای دیگران هدیه درست کنید. هدایای دست‌ساز برای تولد یا اعیاد معمولا باارزش‌تر از انواع خریداری شده‌ی آن است، بعلاوه از این طریق می‌توانید کمی پس‌انداز کنید.

7. بجای خریدن بعضی وسایل، آنها را قرض بگیرید
اگر شما به دنبال خرید وسیله‌ای هستید که به صورت موقت به آن احتیاج دارید می‌توانید این موضوع را در نظر بگیرید که آن را از دوستان، همسایگان یا اعضای خانواده خود قرض کنید.

به عنوان مثال من با همسایه خود توافقی جهت قرض گرفتن ماشین چمن‌زنی داریم. در عوض من هزینه سوخت آن را می پردازم و همچنین ماشین چمن‌زنی او را زمستان‌ها در انباری خود نگهداری می‌کنم. اینکار نه تنها منجر به ذخیره سرمایه خرید ماشین چمن‌زنی می‌شود بلکه باعث حذف مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری آن نیز می‌گردد.

مثال دیگر استفاده از سی‌دی‌هاست. من و دوستانم سی‌دی‌ فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مورد علاقه‌مان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم. افراد می‌توانند با استفاده از اشتراک‌گذاری، از وسایل موجود بهره‌مند گردند بجای اینکه جهت خرید آن وسایل پول خرج کنند.

8. یک اقتصاددان خانگی باشید
کسانی که مایل به مدیریت اقتصادی خانه هستند می‌توانند پول بیشتری را از طریق اتخاذ تصمیمات آگاهانه ذخیره کنند. منظور از اقتصاددان خانگی این است که به طور مثال به دنبال حراجی‌ها باشید و راهی جهت ذخیره نمودن پول بیابید. ذخیره اندک در قسمت‌های مختلف می‌تواند به سرعت منجر به ذخیره‌های بزرگتر گردد.

9. کمتر از غذای آماده‌ی بیرون استفاده کنید
مقدار هزینه‌ای که افراد صرف خوردن غذا در رستوران‌ها می‌کنند تعجب‌برانگیز است. اغلب افراد هنگامی که شروع به بررسی هزینه‌های خود می‌کنند از این موضوع تعجب می‌کنند.

واضح است که با کاهش دفعات خوردن غذا در رستوران‌ها، می‌توانید به میزان قابل ملاحظه‌ای پس‌انداز کنید.

 با خود یک حساب سرانگشتی بکنید؛ مثلا برای خوردن یک وعده پیتزا به تعداد 4 نفر، دست‌کم 22 دلار باید هزینه کنید تازه اگر بخواهید در کنار آن سالاد یا نوشابه هم میل کنید باید به ازای هر نفر 4 الی 6 دلار به این مبلغ اضافه کنید. درحالی‌که خودتان می‌توانید در خانه، خمیر و مواد لازم برای پخت پیتزا را بخرید و با صرف حدود 30 دقیقه زمان برای پخت، نهایتا با یک هزینه 10 تا 12 دلاری بهترین پیتزا را با اعضای خانواده خود میل کنید.

درباره انواع کباب هم همینطور است. درحالیکه هزینه خرید هر پرس کباب ممکن است حتی تا 35 الی 40 دلار افزایش یابد، براحتی می‌توانید با خرید گوشت، همین غذا را در خانه با چیزی کمتر از 8 دلار تهیه کنید. بردن ناهار به سر کار هم ایده خوبی برای کاهش هزینه‌ها محسوب می‌شود. با رعیات این مسایل ساده، در پایان هر ماه فقط از راه صرفه‌جویی در خورد و خوراک، حدود 300 دلار پس‌انداز می‌کنید. یکی راه خلاقانه دیگر این است که در خرید مواد غذایی با بستگان یا همسایگان خود شریک شوید و با خرید کلی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

10. بیمه

هزینه‌های بیمه بخش وسیعی از هزینه‌های ماهانه را به‌خود اختصاص می‌دهند. به‌خصوص اگر این بیمه هزینه‌های اضافی نظیر بیمه سلامت، مسکن، خودرو و... را نیز دربر بگیرد. بنابراین، درهنگام خرید بیمه، حتما هزینه‌ها را درنظر بگیرید و از طرح‌های تشویقی یا متناسب با مصارف و استفاده خودتان پوشش بیمه‌ای فراهم کنید.

در کل، هرگز بیمه عمر را فراموش نکنید. برای افرادی که ازدواج کرده‌اند، درصورتی‌که یکی از زوجین سن بالایی دارد یا دچار مشکلات جسمانی است، استفاده از پوشش بیمه عمر اهمیت به‌سزایی دارد. فراموش نکنید که بیمه در مواقع بحرانی می‌تواند خسارات و هزینه‌های تحمیل شده به شما را جبران کند.

11. هزینه‌های جنبی و غیرضروری
قبل از اینکه برای جایگزین کردن هرچیزی پول خرج کنید، از خودتان بپرسید که آیا خرید این وسیله واقعا ضروری است یا صرفا چون قشنگ است دارم آن را می‌خرم؟ اگر دلیل شما از خرید آن، دلیل دومی است، آیا بدون خرید آن می‌توانید به زندگی عادی خود ادامه دهید؟ اگر واقعا خرید آن کالا ضرورت دارد، سعی کنید دنبال گزینه ارزان‌تری بگردید.

همچنین، قبل از اینکه تصمیم بگیرید به دلیل ارزانی، هرچیزی را از طریق آنلاین خریداری کنید، هزینه‌های پنهان آن، نظیر هزینه تحویل و هزینه‌های جنبی و همین‌طور افزایش میل و اشتیاق به استفاده از کارت اعتباری را نیز درنظر بگیرید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی