خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

بیست نکته برای نوشتن رزومه کاری ایده آل

Adminstartor | يكشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۰۰ ب.ظ

 
نوشتن رزومه به صورتی که مورد توجه کارفرمایان قرار بگیرد کاری چالش برانگیز است، اما در این میان راههایی وجود دارند که به واسطه آنها میتوان رزومه را به صورتی نوشت که به راحتی از صافیهای مورد استفاده کارفرمایان برای انتخاب متقاضیان برتر عبور کند و در میان درخواستهای شغلی که یک کارفرما دریافت کرده است انتخاب شود. نکات ساده ای وجود دارند که با رعایت آنها میتوان یک رزومه را در میان انبوه رزومه های ارسالی برای یک شغل برجسته و قابل توجه نمود. این نکات سریع و آسان کمک میکنند رزومه شما روند بررسی اولیه را گذرانده و مورد توجه استخدام کنندگان قرار گیرد.

 1. ساده بنویسید. بسیاری از افراد ساختار پیچیده و خسته کننده ای را برای رزومه خود در نظر می‌گیرند. انتخاب ساختاری ساده ، می‌تواند خواندن رزومه را برای خواننده و استخدام کننده راحت می‌کند.

 

2. از فونت معمولی برای حروف استفاده نمایید. ضمن استفاده از فونت‌های معمول سایز آن را نیز به نحوی انتخاب نمایید که خوانا باشند معمولاً سایز بین 10 تا 12 مناسب است. با پررنگ کردن کلمات و یا خط کشیدن زیر آن‌ها می‌توان موارد مورد نظر از قبیل عناوین شغلی را در نظر خواننده برجسته نمود.

هرگز از فونت‌های فانتزی و غیرمعمول استفاده نکنید.

 

3. از علایم استفاده نمایید. کلمات خاص و برتر رزومه را به واسطه درج علایم مشخص نمایید و یا می‌توانید از جملات کوتاه عملکرد محور استفاده نمایید.

 

4. قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نظر برای هر جایگاه شغلی معمولاً در آگهی درج می‌گردد. اگر برای شغلی داوطلب می‌شوید باید حداقل قابلیت‌های در ج شده را داشته باشد در غیر این صورت صرفاً وقت خود و کسی که رزومه شما به دست او می‌رسد را هدر می‌دهید. اگر این قابلیت‌ها را داشتید باید آن‌ها را درجای مناسب خود قید کنید تا کارفرما متقاعد به استخدام شما گردد.

 

5. اطمینان حاصل نمایید رزومه با جایگاه شغلی مطابقت دارد. هر چه رزومه بیشتر و بهتر با قابلیت‌های مورد نظر در شغل مطابقت داشته باشد، شانس انتخاب و راه یافتن فرد به مصاحبه نیز بیش‌ترمی شود. فهرستی از قابلیت‌های مــورد نظر کارفرما تهیه نمایید سپـس سعــــــی نماییـد تا حد امکان تعداد هر چه بیشتری از آن‌هــا را در رزومه خود بگنـجانید.

 

6. رزومه را متناســـب با هر جایگاه شغلی تهیه نمایید. یک رزومــه مشابه و کلی را برای تمــــام مشاغل ارسال نکنید. زمـــــان کافی برای اصلاح رزومه در نظر بگیرید و رزومه را متناسب با شغل مورد نظر بنویسید، بدین معنا که متناسب با جایگاه شغلی مهارت‌ها و قابلیت‌های مورد نظر را در رزومه خود بگنجانید، کارفرما نیز متوجه می‌شود برای نوشتن رزومه زمان صرف کرده‌اید.

 

7. بر دستاوردهای خود متمرکز شوید. کارفرما می‌خواهید در مورد دستاوردهای شما بداند نه آنچه را که صرفاً انجام داده‌اید. بجای آنکه صرفاً مسئولیت‌های شغلی خود را بیان نمایید بر دستاوردهای حاصلــــه در هر شغل تمرکز کنید.

 

8. مرتبط‌ترین مهارت‌های خود را ذکر کنید. سیستم ارزیابی که اکثر کارفرمایان از آن استفاده می‌کنند بدین صورت است که موارد ذکر شده در رزومه را با قابلیت‌های مورد انتظار و از پیش تعیین شده خود مطابقت می‌دهد. کلمات کلیدی را در رزومه خود بنویسد تا با مهارت‌های خاص مورد نظر کارفرما مطابقت داشته باشد. مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نظر کارفرما را می‌توان در آگهی شغلی درج شده یافت.

9. بخشی مربوط به مهارت‌ها بیافزایید. یکی از راه های خوب برای آنکه فرد صلاحیت خود را نشان دهد این است که بخشی مربوط به مهارت‌هایش به رزومه بیافزاید.

 

10.استخدام شدن نوعی بازی اعداد است. کارفرمایان تمایل دارند دستاوردهای ارایه شده در رزومه برایشان قابل ارزیابی باشد. هنگام فهرست نمودن کارها تا حد امکان از اعداد استفاده نمایید و بهتر است به صورت عدد بیان شوند تا به صورت حروف.

 

11. مشاغل قدیمی را رها کنید. لزومی ندارد تمامی تجربیات خود را در رزومه به تصویر بکشید. چنانچه دارای سابقه شغلی طولانی هستید بیان 10 -15 سال آخر کفایت می‌کند. شاید لازم باشد در فرم درخواست شغل تمامی سوابق شغلی ذکر شود اما هدف از نوشتن رزومه بیان خلاصه ای از تاریخچه اشتغال می‌باشد نه نوشتن داستان زندگی.

گاه مشاغلی که درسال های اولیه اشتغال داشته‌اید ممکن است ربطی به شغلی که فعلاً متقاضی آن هستید نداشته باشد ، درج این مشاغل نه تنها به گزینش شما کمک نمی‌کند بلکه ممکن است آثاری منفی نیز داشته باشد.

 

12. اطلاعات غیرضروری را رها کنید. رزومه مدرکـــــی حرفه ای، و نه شخصی به حساب می‌آید. از این‌رو نباید اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی، خانوادگی، سرگرمی و یا هر چیز غیر مرتبط با کار در آن گنجانده شود.

گاه متقاضیان اشتغال بر اساس برخی فرمول‌هایی کــه در منابع خارجی قید می‌شود به علائق شخصی خود اشاره می‌کنند ، در برخی فرهنگ‌ها درج این علائق نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه ممکن است رزومه را از دایره انتخاب کارفرما خارج سازد. به طور مثال گاه دیده شده که یک متقاضی کار علاقه خود به موسیقی را حتی با ذکر نام یک خواننده خاص ذکر می‌کند ، این کار نه تنها کمکی به متقاضی نمی‌کند بلکه حتی ممکن است در صورت تعارض دیدگاهش با دیدگاه کارفرما حـــذف او را از دایره انتخاب تسریع سازد.

 

13. اطلاعات بیافزایید. چنانچه سوابق کاری‌تان در مشاغل تمام وقت اندک می‌باشد می‌توانید تجربیات مربوط به کارآموزی، مشاغل پاره وقت و داوطلبانه خود را نیز به آن بیافزایید.

14. بخش تحصیلات را می‌توانید به انتخاب خود در ابتدا و بعد از مشخصات فردی قید کنید و یا به انتهای رزومه منتقل نمایید. گروهی معتقدند بهتر است ابتدا بر تجربیات کاری تمرکز نمود   و سپس تحصیلات و سایر اطلاعــــــــــــــــــات را به انتهای رزومه منتقل کرد. ترتیب نوشتن سلیقه ای است و بسته به حساسیت‌های کارفرما در آگهی دارد ،چنانچه مهارت‌های کاری و تجربیات بیشتر مورد نظر کارفرما باشد بهتراست ابتدا تجارب وسوابق کاری قید شود و سپس تحصیلات می‌گردد، چنانچه فارغ‌التحصیل دانشگاه هستید نیازی به بیان مدرک دوران دبیرستان نیست . درج معدل معمولاً اجباری نیست اما اگر معدلتان خیلی خوب است می‌توانید از آن به عنــــــوان برگ برنده استفاده نمایید.

 

15. عنوان اضافه کنید. درج یک عنوان کوتاه و مختصر راه خوبی برای جلب توجه خواننده است. البته دقت نمایید عنوانی که بیان می‌کنید موردی باشد که شما به کارفرما پیشنهاد می‌دهید نه آن چیزی که شما خواهان آن هستید.

 

16. اشتباهات املایی را بررسی کنید. تصور اینکه وجود اشکالات املایی یا نگارشی در رزومه چندان اهمیتی ندارد کاملاً اشتباه است. متأسفانه اشتباهات به سرعت در نظر خواننده جلب توجه می‌کنند. پس حتماً از این جنبه نیز رزومه‌تان را بررسی نمایید. پیشنهاد می‌گردد رزومه را قبل از ارسال به فردی که مورد اطمینان و باتجربه است بدهید تا او آن را مطالعه نماید و اگر به خصوص اشتباهات نگارشی در آن وجود دارد به شما تذکر دهد . برای یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی زیبنده نیست که اشتباهات پیش‌پاافتاده ای در رزومه داشته باشد و مثلاً بنویسد: «فارق التحصیل»!

 

17. رزومه را با نام مناسب درج نمایید. اگر ارسال رزومه به صورت یک فایل صورت می‌گیرد بهتراست آن فایل را با نام خودتان نام گذاری کنید ، بسیاری از افراد به هنگام ارسال فایل رزومه خود از کلمه رزومه چه به صورت فارســــی و چه به صورت لاتین استفاده می‌کنند ،انتخاب یک نام کلی مانند «رزومه» چندان مناسب نیست. در صورت نام گذاری فایل رزومه به نام خودتان ثبت و استفاده از آن برای کارفرما آسان می‌گردد.

18. رزومه را با فرمت pdf ذخیره نمایید. چنانچه رزومه‌تان را با فرمت pdf ذخیره نمایید دیگر نگران بروز تغییرات احتمالی و یا درهم ریختگی فرمت و نوشته‌ها نخواهید بود. با ارسال رزومه در قالب فرمت pdf خواننده و یا مخاطب دقیقاً همان چیزی را می‌بیند که شما می‌خواهید ببیند، مگر آنکه خود کارفرما اعلام نمایید تمایل دارید رزومه را در قالب دیگری دریافت نماید.

ارسال فایل رزومه به صورت فایل‌های تصویری نظیــــر jpg و Tiff ممکن است برای برخی کارفرماها مشکل ساز باشد یا اگر فایل با واژه‌پردازهایی نظیر ورد ارسال شود از آنجایی که ممکن است نسخه مورد استفاده شما با کارفرما متفاوت باشد مشکل ساز می‌شود . ممکن است این فایل خدای ناکرده یا اصلاً باز نشود یا به صورت به هم ریخته و ناخوانا درآید.

 

19. رزومه را با تقاضانامه همراه نمایید. حتی اگر ارسال تقاضانامه ذکر نشده باشد، بهترین راه برای آنکه قابلیت‌های خاص خود را به صورت برجسته بیان نمایید ارسال تقاضانامه است. در تقاضانامه ضمن اشاره به آگهی که بر اساس آن رزومه را ارسال کرده‌اید می‌توانید بر روی تجربیات، قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی تمرکز نمایید که کاملاً با شغل مورد نظر مطابقت داشته باشد و بدین ترتیب کارفرما را به خواندند رزومه خود متقاعد کنید .

برخی از افراد رزومه خود را بدون نامه درخواست یا نوشته برای کارفرما ارسال می‌کنند و کارفرما زمانی که نامه یا ایمیل رزومه را دریافت می‌کند متوجه نمی‌شود که متقاضی در ارتباط با چه موضوعی رزومه ارسال نموده است ، لذاممکن است با این بی مبالاتی کارجو را از دایره توجه خود خارج نماید.

اگرایمیل ارسال می‌کنید در محل موضوع حتماً شماره آگهی، یا نوع درخواست شغل خود را درج کنید .

 

20. رزومه را به فرد مناسب برسانید. اگر کارفرما از نظر شما شناخته شده است باید رزومه خود را به دست همان فردی بسپارید که در سازمان تأثیرگذار است و می‌تواند شما را به مصاحبه برساند. هدف از ارسال رزومه، خوانده شدن آن است از این‌رو رساندن رزومه به دست همان فرد مناسب و مورد نظر تفاوت بزرگـــــی در نتیجه حاصله ایجاد می‌کند. معرف‌ها جزو بهترین افرادی هستند که می‌توانید رزومه خود را به آنان بسپارید و به احتمال زیاد آنان اولین کسانی هستند که از شرایط استخدام آگاه می‌شوند.

 ترجمه : الناز طالب زاده

  • Adminstartor

رزومه کاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی