خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «ژئوپلیتیک» روسیه با اشاره به تغییرات ژئوپلیتیکی پس از لغو تحریم‌های ایران یادآور شد که پس از دستیابی ایران به توافق بزرگ هسته‌ای و پس از لغو تحریم‌ها، این کشور به‌عنوان بازیگر مهم پا به عرصه ژئوپلیتیک می‌گذارد. این بدین معنا است که در آینده نزدیک ما بارها در مورد رویدادهای جهانی مربوط به ایران خواهیم شنید و این کشور در مرکز توجه رسانه‌های جهان قرار خواهد گرفت. آمریکا و غرب که چندین سال است جمهوری اسلامی ایران را مورد هجمه تحریم‌های چندجانبه قراردادند، اکنون خودشان به برقراری همکاری با ایران راغب هستند و اروپا به ذخایر نفت و گاز ایران چشم دوخته است.

این خبرگزاری روسی در ادامه نوشت: «درواقع هدف اروپا، دور کردن ایران از روسیه است، چراکه ایران به لحاظ منطقه‌ای به ایران نزدیک است و روسیه در طول دوران تحریم‌ها از ایران حمایت کرده است. اروپا و غرب با اعمال تحریم علیه روسیه سعی در به انزوا کشیدن این کشور را دارند، اما گویا گمان نمی‌کردند که روسیه از یک‌سو روابط خود را با ایران افزایش خواهد داد و از سوی دیگر با همسایه بزرگ خود یعنی چین قراردادهای تجاری اقتصادی چندین میلیارد دلاری امضا کرد. در حال حاضر همه کشورهایی که برای ایجاد جهان چندقطبی تلاش می‌کنند در وهله اول به استقلال اقتصادی خود می‌اندیشند.

گفتنی است که قطر، عربستان سعودی و کویت جنگ را در سوریه به راه انداختند؛ آن‌ها در جنگ سوریه شبه‌نظامیان مخالف دولت اسد را حمایت مالی و تسلیحاتی کردند، زیرا در ابتدا گمان می‌کردند که رژیم بشار اسد به‌زودی شکست خواهد خورد و آن‌ها موفق خواهند شد از طریق سوریه خطوط لوله خود را به اروپا برسانند. اما برخلاف تصور اولیه آن‌ها، جنگ ادامه پیدا کرد، چراکه با سد ایران و روسیه مواجه شدند. بنابراین انتقال خطوط لوله به اروپا باید به فراموشی سپرده شود زیرا اکنون گروه تروریستی داعش که موردحمایت مالی عربستان است بزرگ‌ترین مانع در سوریه است. ناگفته نماند که داعش محصول غرب است و غرب کاملاً آن را تحت کنترل دارد این بدین معنی است که غرب به‌طور سامان‌مند داعش را توسعه می‌دهد و به‌هیچ‌وجه قصد ندارد در آینده نزدیک این گروه را از بین ببرد. بنابراین ایالات‌متحده با تمام قوا تلاش کرده است کشورهای عربی را به جنگ در سوریه به‌منظور منزوی کردن ایران ترغیب کند و داعش را نیز به‌منظور به راه انداختن جنگ مذهبی به وجود آورده است. اما وجود داعش در سوریه موجب شده است تا کشورهای قطر، عربستان سعودی و کویت از اروپا فاصله بگیرند.

سفر اخیر شاهزاده سعودی به مسکو و در پی آن سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری سعودی‌های در اقتصاد روسیه بزرگ‌ترین هدیه در دوران تحریم‌ها است. اما خیلی عجیب است که عربستان سعودی کاملاً تحت پوشش آمریکا است (و حتی خط و مشی سیاست خارجی ریاض در راستای منافع آمریکا است) مطابق سنت خاورمیانه با دست‌پر به روسیه آید. اما روسیه با عربستان روابط پرتنشی دارد و ریاض نمی‌تواند دوست سیاسی برای روسیه باشد. ملاقات نکردن پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) با شاهزاده سعودی در کاخ کرملین گواه این ادعا است. گویا سعودی‌ها به عواقب دوستی آمریکا پی بردند و نوعی تهدید را احساس کردند که دست به دامان روسیه شدند. زیرا کشورهای «تحت پوشش» مثل عربستان سعودی ممکن است به سرنوشت لیبی دچار شوند. اما اکنون ایران موفق شده است به توافق هسته‌ای دست پیدا کند، پس از لغو تحریم‌های ایران تغییرات ژئوپلیتیکی اساسی در منطقه خاورمیانه رخ می‌دهد و ایران در مرکز توجه ژئوپلیتیکی قرار خواهد گرفت. بنابراین عربستان سعودی که سهم قابل‌توجهی در حمایت از تحریم‌های ایران داشته است گویا قبل از توافق به نوع دوستی غرب و آمریکا پی برده بود و اکنون در تکاپوی برقراری ارتباط با روسیه است. اما آنچه مسلم است افزایش اقتدار چند وجهی ایران در خاورمیانه طی سال‌های آتی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی