خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

پارک ملت تهران

Adminstartor | چهارشنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۵، ۰۴:۵۱ ب.ظ

این پارک ابتدا زمین بایری بوده که به دستور فرح پهلوی و محمدرضا آقاجانی به بوستان تبدیل شده است. احداث آن بر اساس موقعیت خاص خود در ۲ فاز متفاوت از سال ۱۳۴۵ آغاز شده که فاز اول آن شامل قسمتی از پارک، که به موازات خیابان ولیعصر (عج) است، به بلوار کنار جاده موسوم بوده و بخشی از آن که در قطعه‌ ای از پیاده رو گسترده شده در سال ۱۳۴۷، بهره برداری شد.

فاز دوم آن نیز در سال ۱۳۵۳، بهره برداری شد که شامل دو بخش تپه‌ ای یعنی جنگل کاری‌ های سمت صدا و سیما و چمن کاری و گل کاری‌ های سمت خیابان نیایش و سئول است.

طراحی پارک نامنظم است که به سبک پارک‌ های انگلیسی توسط شخصی به نام پوسن Posen طراحی و اجرا شد.

پوشش گیاهی اغلب پارک شامل درختان سدروس، صنوبر، چنار، نارون، اقاقیا، بیدمجنون، انواع سرو، تبریزی، زبان گنجشک، بداغ، یوکا، ارغوان، برگ بو، ترون، شمشاد و نشاهای فصلی است. در این پارک حدود ۱۲۰ گونه درخت و درختچه و درخت میوه از جمله سیب‌، زردآلو، هلو، توت‌، به‌، موز، خرمالو، انجیر و … وجود دارد. هم‌ چنین درختان افرا، تبریزی‌، صنوبر، سپیدار، چنار، اقاقیا، سرو، سرو بادبزنی‌، نوئل نقره‌ ای‌،کاج کاندیلا، توری‌، ارغوان پیچ آبجویی‌، ختمی‌، یاس شیروانی‌، شمشاد پرتقالی‌، شمشاد اناری و رسمی‌، مرچسب نی و بسیاری درختان دیگر، فضای پارک را دل‌ انگیز کرده‌ اند.

گل‌های چند ساله و دائمی نیز مثل رعنا، گالانیا، کوکب‌، شمعدانی و کردئوپیس و انواع رزهای مینیاتوری‌، قلمه‌ای‌، پیوندی‌، هفت‌رنگ‌، حنایی و ساناز، زیبایی خاصی به پارک بخشیده‌ اند. قسمت شمالی پارک بیشتر جنگل کاری و قسمت جنوبی چمن کاری شده است‌.

همچنین در قسمت غرب پارک یک حیات وحش کوچک وجود دارد که در آن انواع پرندگان مانند طاووس و فنچ و مرغ عشق و طوطی و همچنین انواع حیوانات مانند شتر مرغ و میمون نگه داری می شود.

سطح ورودی بوستان ملت سیقلی است که این نوع کف محلی مناسب برای اسکیت سواری و مسابقات ماشین کنترلی است که همین موضوع باعث ورود افراد علاقه‌ مند به این دو رشته به این بوستان می‌شود.

در قسمت بالایی پارک یک آب نمای پله پله‌ ای را می‌توانید مشاهده کنید که در دو سمت آن راه پله‌ ای وجود دارد که شما را به سمت بالا هدایت می‌کند. مجسمه‌ های مشاهیر بزرگ ایران زمین نیز یکی از جاذبه‌ های بوستان ملت است که در سراسر پارک و به ویژه در کنار پلکان بزرگ آن مشاهده می‌شود؛ مشاهیری همچون فردوسی، سعدی، شهریار و نیما یوشیج، مجسمه مادر در این پارک وجود دارد.

یکی دیگر از زیبایی های پارک ملت تهران، آبنمای موزیکال است که نخستین آبنمای موزیکال مدرن و پیشرفته خاورمیانه به شمار می آید. این آبنما در روی دریاچه پارک که وسعت آن ۲۲ هزار متر مربع و دارای ۳۶ افکت اصلی و ۴۵۶ افکت فرعی می باشد، راه اندازی شده است. در این آبنمای موزیکال، حرکات ریتمیک آب و نور به صورت هماهنگ با نوای موسیقی در هم آمیخته شده است و تصاویر سه بعدی متنوع و زیبایی خلق می شود. بلندی فواره های آبنما در افکت های مختلف از ۲ تا ۳۵ متر تغییر می کند و دارای سیستم کامل آتش بازی موزیکال درون آب به وسعت ۸ هزار متر نیز فراهم شده است. همچنین این آبنما ۱۸۵۰ سری چراغ های رنگی لیزری دارد و امکان نمایش فیلم بر پرده آب به ابعاد ۴۵ متر در ۱۵ متر نیز فراهم شده است. در قسمت مرکزی پارک یک آبنمای بزرگ را می‌توان دید که بروی آن پلی زرد رنگ بنا شده است و در آن طرف پل رستوران و کافی شاپ قرار دارد که منظره‌ ای رو به آب نما دارد و هر کسی را وسوسه می‌کند که به آنجا برود و از خوردنی‌ ها و نوشیدنی‌ های آنجا استفاده کند و از منظره آن نیز لذت ببرد.

یکی دیگر از موارد تماشایی پارک، استقرار اولین قطار دیزل مشهور به قطار دودی است که در ضلع غربی پارک بر روی ریل‌های خود کار گذاشته شده است. (این دیزل که تاریخ ۱۸۸۷ میلادی را بر روی خود دارد اولین قطاری است که در زمان ناصرالدین شاه میان تهران و حرم شاه عبدالعظیم به کار گرفته شده است.)

سینمای چهاربعدی نیز یکی دیگر از امکانات تفریحی بوستان ملت است؛ در این سینما عینک‌ های مخصوصی وجود دارد که فیلم‌ ها را باید با آن‌ها دید و همچنین برروی صندلی‌ های مخصوص نیز باید نشست.

از دیگر امکانات پارک که می‌توان به آن اشاره کرد زمین بازی کودکان است که یکی در غرب پارک قرار دارد و دیگر زمین بازی کودکان در بلوار پارک در مجاور خیابان ولی عصر نبش اتوبان نیایش مشخص است. البته باید اشاره کرد که در جای جای پارک نیز وسایل ورشی نیز وجود دارد که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند.

خانه شطرنج نیز یکی از امکانات ورزشی ویژه بوستان ملت است. این پارک همچنین دارای یک نمازخانه و چهار سرویس بهداشتی است که در جهت‌ های اصلی پارک قرار دارد.

همچنین مجموعه پردیس سینمایی ملت نیز در این پارک قرار دارد که دارای سازه‌ ای بسیار جالب می‌باشد و توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند. این سینما دارای حدود ۴ الی ۵ سالن می‌باشد.

بر پایهٔ نظرسنجی های انجام شده، بوستان ملت نخستین بوستانی است که یک شهروند تهرانی به یک میهمان غیر تهرانی معرفی می‌کند.

  • Adminstartor

نظرات  (۱)

info@ partads.ir ایمیل کاری ماست از وبسایت ما دیدن کنید: www.partchap.com- نوشته ی پارک ملت تهران خیلی خوب بوددد!!!
پاسخ:
با تشکر از شما دوست گرامی. چشم حتما سر میزنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی