خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری فارس با عنوان«واگذاری سهام قدیمی‌ترین خودروساز ایرانی به فرانسوی‌ها/ انتصاب مدیر «مالی» هم چاره‌ساز نشد؟» گروه خودروسازی سایپا توضیحاتی را ارسال کرده که در زیر می‌خوانید و در ادامه نیز توضیحات تکمیلی فارس منتشر می‌شود.

در توضیح سایپا آمده است:

1. ناصر آقا محمدی، مدیرعامل شرکت پارس خودرو به عنوان نماینده گروه خودروسازی سایپا در کنفرانس اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا که در وین برگزار شد، حضور داشته و در مدت برگزاری کنفرانس، ایشان هیچگونه مصاحبه‌ای با هیچ رسانه داخلی یا خارجی نداشته است و مشخص نیست وال استریت ژورنال بر چه مبنایی اقدام به انتشار چنین خبری از زبان وی کرده است.
2. بهترین نوع از همکاری در برنامه ریزی های اقتصادی بنگاه های بزرگ در سرتاسر جهان، سرمایه گذاری طرفین است و با تأیید تجربه نادرست همکاری خودروسازان با شرکای فرانسوی در سال‌های گذشته که طی آن هیچگونه سرمایه گذاری در تولید محصول صورت نپذیرفته و فرانسوی ها به راحتی بازار ایران را ترک کرده اند، اتفاقاً این نوع از همکاری که خبرنگار آن رسانه وزین اعلام کرده است در زمره کارشناسی شده‌ترین سرمایه گذاری و همکاری های بین المللی محسوب می شود و تجارب ناکارآمد گذشته را جبران خواهد کرد.
3. گروه خودروسازی سایپا در راستای استفاده از تکنولوژی روز دنیا بر اساس سیاست‌های خود مذاکره با کمپانی های متعدد را در دستور کار قرار داده و صحیح نیست برنامه ریزی های بلند مدت یک سازمان را بر اساس اطلاعات نادرست و بر پایه منابع خارجی بررسی کرد و نتیجه گیری گزارش مذکور را می توان دارای اشتباهات تحلیلی دانست و آن را قسمتی از واقعیت و نه تمام آن قلمداد کرد.
4. در خصوص سیاست های مالی گروه خودروسازی سایپا نیز باید عنوان داشت که دکتر مهدی جمالی از زمان حضور در گروه خودروسازی سایپا، سیاست های متعددی را برای مرتفع کردن موانع مالی پیش روی گروه در نظر گرفته است که مطمئناً با هیچ دیدگاهی نمی توان انتظار داشت فرآیندهای مالی و اقتصادی بنگاه عظیمی همچون خودروسازی را به یکبار و طی چند روز کاری مرتفع کرد و تحقق آن نیازمند برنامه زمان بندی مشخص است.

توضیح فارس:

1. در توضیح سایپا صحبت‌های آقامحمدی، مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو در روزنامه وال‌استریت ژورنال در حالی به شدت تکذیب شده که لینک خبر این رسانه در گزارش فارس آمده و با یک کلیک سادهمی‌توان به اصل خبر دسترسی پیدا کرد، بنابراین چنانچه شائبه‌ای در اصل خبر وجود دارد گروه سایپا باید در تماس با این روزنامه نسبت به تکذیب خبر اقدام کند.

شرکت سایپا در حالی مدعی شده که خبر اظهارات مدیرعامل پارس خودرو، بد ترجمه شده است که مراجعه به اصل خبر درج شده در وال‌ استریت ژورنال، ناقض این مطلب است.


متن خبر منتشر شده در روزنامه وال استریت ژورنال

به این ترتیب ابتدایی‌ترین کار این است که سایپا نسبت به ارسال تکذیبیه برای منبع اصلی خبر یعنی وال استریت ژورنال اقدام کند که تاکنون تکذیبیه‌ای در این رسانه منتشر نشده است.

2- در بند دوم توضیح سایپا به تجربه نامناسب ناشی از عدم سرمایه‌گذاری فرانسوی‌ها در صنعت خودرو ایران طی سال‌های گذشته اشاره و این مسئله به‌ عنوان عامل خروج یک شبه فرانسوی‌ها از ایران عنوان شده است. در عین حال، ابراز امیدواری شده که سرمایه‌گذاری مشترک رنو و سایپا می‌تواند عاملی برای جبران تجارب ناکارآمد گذشته و دسترسی به تولیدی مشترک شود. باید به نگارنده این جوابیه یادآوری کرد که در قرارداد قبلی رنو با خودروسازان داخلی، بر موضوع سرمایه‌گذاری این شرکت فرانسوی در ایران تأکید و این مسئله به‌ عنوان یک اصل مدنظر قرار گرفته بود، اما فرانسوی‌ها هیچ‌گاه حاضر به عمل کردن تعهد خود نشدند و از اجرای آن شانه خالی کردند.

به این ترتیب نمی‌توان به راحتی به شرکت‌های فرانسوی اعتماد کرد، زیرا این شرکت‌ها به شدت تحت تأثیر خط و مشی سیاسی کشور خود هستند و در این شرایط این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید مقدرات اقتصادی کشور ما با این گروه گره بخورد؟ و اصولاً در شرایطی که شاهد سفر شتابزده هیأت‌های اقتصادی از کشورهای مختلف اروپایی به ایران برای تصاحب بازار ایران هستیم، چه دلیلی دارد که باز هم با طناب پوسیده فرانسوی‌ها ته چاه برویم؟

از نگاه دیگر باید به تضاد موجود بین دو بند اول توضیح سایپا اشاره کنیم. نویسنده این توضیح در حالی در بند اول صحبت‌های مدیرعامل پارس خودرو در مورد واگذاری سهام این شرکت به رنو را به شدت تکذیب می‌کند که در بند دوم توضیحات خود، تلویحاً این واگذاری را به صلاح صنعت خودرو دانسته و از این نظریه دفاع می‌کند! این تضاد گفتاری، موضع گروه سایپا در چگونگی حل مشکلات مالی این شرکت را با ابهام مواجه می‌کند.

3- در بند سوم و چهارم توضیح سایپا به مذاکره با شرکت‌های مختلف خارجی و همچنین برنامه‌ریزی مدیر عامل جدید این گروه خودروسازی برای حل موانع مالی این شرکت اشاره شده است.

ای کاش در این توضیح به نمونه‌ای از شرکت‌های خارجی طرف مذاکره و همچنین تغییرات ابتدایی صورت گرفته در حل مسائل مالی این شرکت نیز اشاره می‌شد تا مشخص شود قرار است چه راه‌حلی برای رفع مشکل فروش محصولات این بنگاه خودروساز که همچنان با آن‌ دست به گریبان است، اعمال شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی