خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

در بودجه ۹۵ وابستگی به فروش نفت ۲ برابر شد!

حیاتی | چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۵۵ ب.ظ

حجت‌الله عبدالملکی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با «نسیم آنلاین» درباره ایرادات لایحه بودجه 95 گفت: هم قیمت نفتی که در بودجه 95 در نظر گرفته‌ شده، غیرمقاومتی است و هم مقدار تولید روزانه‌ آن، یعنی مطرح کردن تولید 2/3 میلیون بشکه غیرمقاومتی است، به طوری که نه تنها می‌توان گفت این دو عمل غیرمقاومتی بلکه حتی ضداقتصاد مقاومتی است. 
وی افزود: ما همیشه این خطر را اعلام کرده بودیم که اگر لغو تحریم‌ها منجر به افزایش وابستگی ما به فروش نفت خام شود، صددرصد به زیان کشور خواهد بود، اما الان شاهد این افزایش وابستگی هستیم. 
این استاد دانشگاه تأکید کرد: ما در این روزها جشن رفع تحریم‌ها را می‌گیریم، اما متأسفانه در همان اولین روز برجام و لغو تحریم‌ها بودجه‌ای تقدیم مجلس می‌شود که وابستگی به نفت در آن تقریباً دو برابر بودجه سال قبل است. 
وی بیان داشت: اینکه گفته شود رقم ریال‌های نفتی در بودجه و به نسبت کل بودجه 2 درصد کاهش پیدا کرده است، به معنای کاهش وابستگی نیست بلکه آنچه مهم است مقدار نفتی است که باید فروخته شود. 
عبدالملکی اضافه کرد: ما در بودجه سال 94 تقریباً حدود 1/2 میلیون بشکه در روز قرار بود بودجه کشور را از پول نفت تأمین کنیم اما الان باید 3/2 میلیون بشکه فروش نفت داشته باشیم و این قطعاً به معنای وابستگی بیشتر ما به فروش نفت است، آیا در چنین شرایطی این موضوع ضداقتصاد مقاومتی نیست؟
وی تصریح کرد: در مورد قیمت نفت نیز با توجه به اینکه دوستان وزارت نفت هیچ‌گونه دیپلماسی برای افزایش قیمت آن ندارند، این سؤال مطرح می‌شود که با چه استدلال و پیش‌بینی، قیمت نفت را این چنین بالا در نظر گرفته‌اند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: در سناریوی اول بودجه 94، دولت گفته بود که نفت را با قیمت 72 دلار در نظر می‌گیریم، وقتی افراد زیادی این قیمت را بسیار بالا مطرح کرده‌اند، دوستان گفتند که ما قیمت را اینگونه پیش‌بینی کرده‌ایم، نتیجه پیش‌بینی سال گذشته را نیز شاهد بودیم!
وی در ادامه به «نسیم آنلاین» گفت: امسال برخلاف پیش‌بینی این بزرگواران، نظر عموم کارشناسان که بیان می‌کردند قیمت نفت بیش از این کاهش پیدا می‌کند درست از آب درآمد. بازهم برای بودجه امسال نیز قیمت نفت را بیش از آنچه باید، پیش‌بینی‌ کردند و جالب این است که وزارت نفت نیز هیچ‌گونه دیپلماسی خاصی برای افزایش قیمت نفت ندارد. 
وی اظهار داشت: در ارتباط با منابع مالیاتی باید بگویم که با اجرای قانون جدید مالیات‌های مستقیم باید انتظار داشت که بخشی از فرارهای مالیاتی کاهش پیدا کند، بنابراین این مسئله به شرط اهتمام دولت برای تقویت نظام جامع اطلاعات مالیاتی به دور از انتظار نخواهد بود. 
عبدالمکی تأکید کرد: ما بارها به دوستان دولتی گفته‌ایم که در حال حاضر باید به این باور برسید که ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم اما به نظر می‌رسد دولت هنوز هم جنگ اقتصادی را باور نکرده است. 
این استاد دانشگاه ادامه داد: بخشی از این جنگ توسط عناصر و عوامل داخلی است، بنابراین دولت باید به این موضوع برسد که با بالا و پایین شدن چند تحریم در ماهیت این جنگ تفاوتی نخواهد کرد، باید مراقب هزینه‌ها باشد و آن را کاهش دهد و در این رابطه شجاعانه اقدام کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: سال قبل در رابطه با کاهش هزینه‌ها کار خاصی نکردند امیدوارم امسال کاهش هزینه‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفته و به این موضوع دقت کافی داشته باشند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی