خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

پایگاه اطلاعات علمی ، فرهنگی ، تجاری

خیابون ، شور و تلاش زندگی

ضمن خوش آمدگویی به دوستان و میهمانان گرامی به اطلاع می رساند در این سایت اطلاعات بروز علمی ، تجاری ، فرهنگی و هنری در زمینه های مختلف عرضه گردیده و گفتمان های مربوطه در این مکان پیگیری و به بحث گذاشته می شود.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین نظرات

آشنایی با نبایدهــا در یک جلسه مصاحبه استخدامی

Adminstartor | دوشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۰۲:۴۴ ق.ظ

یکی از اولین گام‌های بعد از ارسال درخواست شغلی و روزمه به کارفرما ،حضور درجلسه مصاحبه است . وقتی کارفرما انبوهی از درخواست‌های شغلی را دریافــــــت می کند، درگام اول آن‌ها را ارزیابی می کند و سپس از بین آن‌ها آن گروه از متقاضیان را که با مشخصات فرصت شغلی منطبق بوده ویا به حدودتعیین شده در آن‌ها نزدیک هستند انتخاب کرده و برای مصاحبه قرار گذشته می‌شود.

 کارجویان علاوه بر شیوه ارسال یک درخواست شغل و رزومه که بارها در مورد آن مطلب نوشته‌ایم باید به مصاحبه های استخدامی نیز وارد باشند و خود را برای حضور موفق درجلسات مصاحبه آماده نمایند.

اگرشما نیز دراین مرحله قرارگرفتید برای حصول اطمینان از موفقیت در مصاحبه شغلی موارد بسیاری وجود دارند که باید انجام دهید. در مقابل موارد بسیاری نیز وجود دارند که برای راهیابی به مرحله بعدی مصاحبه و یا دریافت پیشنهاد شغلی باید از انجام آن‌ها اجتناب نمایید.

این تصور که کارفرما شما را صرفاً بر مبنای کلماتی که در طول مصاحبه بکار می‌برید ارزیابی می کند، درست نیست. نحوه عملکرد و حرکات غیرکلامی بیشتر شخصیت شما را به تصویر می‌کشد و چنانچه در این خصوص دقت لازم را به کار نبرید عملکرد و حرکات غیرکلامی شما منظور اشتباهی را به طرف مقابل می‌رساند.

نکات ذیل را در نظر داشته باشید و همواره در ذهن مرور کنید تا عملکردتان با گفته‌هایتان در جلسه مصاحبه هم خوانی داشته باشد.

بی قید و بندی درپوشش

همانطور که پوشش بسیار رسمی چندان مناسب نخواهد بود، پوشش بسیار ساده و معمولی نیز بیانگر عدم جدیت شما خواهد بود. درهنگام مراجعه نحوه پوششی را که در جامعه و در محیط‌های اداری رعایت می‌شود مراعات کنید . لباس‌های نامتعارف تاثیرمنفی خواهند داشت .

حضور دیرهنگام در جلسه مصاحبه

اگر با آدرس محل مصاحبه آشنایی ندارید می‌توانید قبلاً مکان آن را از روی نقشه پیدا کنید یا از افراد آشنا بپرسید و با محاسبه زمان رسیدن به آن محل زمان حرکت خود را به دقت برنامه ریزی نموده و تمامی اتفاقات پیش بینی نشده نظیر ترافیک احتمالی خیابان‌ها و... را در نظر داشته باشید. دیر رسیدن به جلسه مصاحبه می‌تواند این پیام را به طرف مقابل القاء نماید که شاید فرد مسئولیت پذیری نباشید.

بسیار زودتر از موعد در جلسه مصاحبه حاضر نشوید

در این صورت مجبور خواهید بود با حالت استرس در انظار عموم بنشینید. حضور 10 پیش از زمان تعیین شده برای مصاحبه بسیار مناسب است. چنانچه بسیار زودتر به محل مصاحبه رسیده‌اید بهتراست خودتان را درخارج از محل مصاحبه با قدم زدن سرگرم کنید و سپس به محل مصاحبه مراجعه کنید .

لبخند زدن را فراموش نکنید

شرایط برای همه کسانی که درجلسه مصاحبه حضور می‌یابند مساوی است ، بنابراین هیچ تنشی به خودتان راه ندهید و سعی کنید با رویی گشاده با کارفرما روبروشوید، تمام کارفرمایان خواهان نیروی کار خندان و خوش‌رو هستند.

قسمت پذیرش را دست کم نگیرید

باید مراقب حرکات خود باشید ، زمان لحظه ای که وارد محل مصاحبه می‌شوید این احساس را بنمایید که ممکن است افراد حاضر در آن محل در آینده همکار شما باشند و یا مراجعه مجددی به آن‌ها داشته باشید ، گاه کارفرمایان حتی از ساده‌ترین افرادی که در بخش پذیرش و خدمات فعالیت دارند نیز در مورد تاثیر حضور شما می‌پرسند . از این‌رو با تمام افرادی که در مدت حضور خود با آن‌ها روبرو می‌شوید برخورد خوب و مناسب داشته باشید طوری که آنان احساس نمایند فرد با ارزشی هستید.

تلفن همراه خود را روشن نگذارید

اکثر افراد به پیام‌های گوشی خود به نوعی اعتیاد دارند و دائماً وسوسه می‌شوند تا پیام‌ها را بررسی نمایند به منظور پیشگیری از این کار می‌توانید گوشی خود را از حالت زنگ خارج نمایید. اگر در طول مصاحبه تلفن زنگ بخورد و همین امر موجب حواس پرتی شما گردد این سؤال در ذهن کارفرما به وجود می‌آید چقدر علاقه‌مند به اشتغال در این شغل هستید و یا پس از استخدام در این شغل چقدر از زمان خود را صرف تلفن همراه خواهید نمود.

در طول مصاحبه درست بنشینید

آداب اجتماعی را رعایت کنید و از نشستن لاقید خودداری کنید ، تکیه دادن و یا به حالت دولا و خمیده نشستن نیز مناسب نیست. نباید با حالت راحتی و خودمانی به صندلی خود تکیه دهید بلکه می‌توان این کار را بسیار مؤدبانه و حرفه ای انجام دهید و همچنین علاقه‌مندی خود را به صحبت‌های طرف مقابل بروز دهید.

درست صحبت کنید

صحبت یکنواخت ویا شل صحبت کردن تاثیرمنفی می‌گذارد . سعی کنید در پاسخ‌ها به نحوی سخن بگویید که صدایتان دارای زیرو بم باشد و نکاتی که به نظرتان با اهمیت‌ترند با نوعی حس و تاکید بیان شوند . این شیوه سخن گفتن باعث می‌شود کارفرما شما را فردی با انرژی بشناسید. اگر مصاحبه با بیش از یک نفر مصاحبه کننده صورت می‌گیرد نگاهتان را بین آن‌ها تقسیم کنید .

فرد خاصی را به عنوان مخاطب انتخاب نکنید

در اکثر افراد احساسی وجود دارد که به طور ناخودآگاه در جلسه مصاحبه نسبت به یک فرد مصاحبه کننده در مقایسه با سایرین احساس بهتری پیدا می کند. از آنجا که تمام افراد در جلسه مصاحبه به طور یکسان قدرت تصمیم گیری خواهند داشت تمام سعی خود را به کار گیرید تا احساس و رفتار یکسانی نسبت به همه داشته باشید.

به ساعت خود نگاه نکنید

نگاه کردن به ساعت استرس زیادو تحمل کم شما را نشان می‌دهد چنانچه به صورت واضح زمان را ببینید، القا کننده این مطلب است که از حضور در آن مکان خسته شده‌اید و یا عجله دارید.

در طول مصاحبه چیزی نخورید

حتی اگر جلسه مصاحبه طولانی شد و کارفرما به شما چیزی تعارف کرد بهتراست تحمل کنید و چیزی نخورید ، متأسفانه گاهی برخی شرایط جلسه مصاحبه را درک نکــــــــــرده و حتی آدامس خود را فراموش می‌کنند که وقتی به مصاحبه می‌روند ازدهان خارج کنند ، خوردن تمرکز شما را در مصاحبه به هم می‌ریزد و ممکن است حتی عادتی که در خوردن دارید روی مصاحبه کننده نیز تاثیرمنفی بگذارد و تمرکز او را نیز به هم بزند.

پاسخ گویی قبل از گوش دادن به سوال

گوش دادن خوب و صحیح یکی از مهارت‌هایی است که در جلسه مصاحبه بررسی می‌گردد. پیش از آنکه اقدام به پاسخ دادن نمایید سؤال مصاحبه کننده را به درستی درک کنید.

از اقدام عصبی و همراه با ناراحتی اجتناب نمایید

حفظ آرامش و اعتماد به نفس در صورت مواجه شدن با یک سؤال ناخوشایند می‌تواند بیانگـــــــــــر این توانایی باشد که قادرید در شرایط دشوار و تحت فشار نیز به فعالیت خود ادامه دهید. در چنین شــــــرایطی می‌توانید بیان کنید که برای پاسخ دادن به این سؤال نیازمند زمان برای تفکر بیشتر هستید. در صورت بروز این شرایط لزومی برای ناراحتی وجود ندارد.

لحن خشمگین در صدایتان را منتقل نکنید

طرح سؤالات خاص از جانب مصاحبه کننده به طوری که نسبت به شما موضع بگیرد، می‌تواند به این علت باشد که استخدام کننده می‌خواهد عکس‌العمل شما تحت شرایط دشوار و فشار را بسنجد. در تمامی شرایط لحن آرام در صدای و آرامش خود را حفظ کنید.

بدون توجه به مصاحبه کنندگان جلسه را ترک نکنید

وقتی جلسه مصاحبه تمام شد و اعلام شد دیگر پرسشی نمانده و می‌توانید محل را ترک کنید ، ابتدا از مصاحبه کننده یا مصاحبه کننده به خاطر وقتی که به شما اختصاص داد تشکر کنید و پس از آن با آرامش صندلی خود را ترک کرده وبا خداحافظی از محل خارج شوید.

ترجمه : الناز طالب‌زاده

 

  • Adminstartor

مصاحبه استخدامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی